استان ها

خراسان جنوبی پیشرو در اقتصاد دانش بنیان

شبکه/خراسان جنوبی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی از کسب رتبه «الف» ارزیابی عملکرد استان در حوزه اقتصاد دانش بنیان خبر داد.

حمید جهانشاهی، امروز 6 خرداد با اشاره به عملکرد خراسان جنوبی در ارزیابی کشوری اقتصاد دانش بنیان و کسب رتبه کیفی «الف» اقدامات و برنامه‌ها، به رسانه‌ها گفت: اقتصاد دانش بنیان، یکی از سیاست های کلان کشور است که با اجرای آن امکان توسعه با بهره گیری از دانش، فناوری و نوآوری فراهم می شود؛ این سیستم با تمرکز بر ایجاد فرصت های کسب و کار، ایجاد اشتغال، تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و ایجاد رقابت پذیری در بازار در نهایت به رشد و توسعه اقتصادی منجر می شود.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان جنوبی افزود: اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که در آن دانش، فناوری و نوآوری به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی شناخته می شوند در این نوع از اقتصاد دولت، صنایع و دانشگاه ها با همکاری یکدیگر تجارب خود را به اشتراک گذاشته و بهبود روند توسعه اقتصادی را از طریق ایجاد نوآوری های جدید به صورت ویژه پیگیری می کنند.  

جهانشاهی شکل گیری حرکتی گسترده، نظام مند و در چارچوبی مشخص با قابلیت تجمیع و تحلیل در حوزه دانش بنیان در استانهای کشور متناسب با اقتضائات محلی، ارتقای سطح سیاسی و اجرایی رسیدگی و توجه به حوزه دانش بنیان در حد استانداران و معاونین و روسای دانشگاه ها، پارک های علم فناوری، بنیادهای نخبگان استانی و دستگاه های اجرایی و افزایش سهم دانش بنیان‌ها، دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی در حل مسایل استان‌ها و استفاده از مزیت‌های استان را از مهمترین اهداف اقتصاد دانش بنیان دانست.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی در ارزیابی سال ۱۴۰۲ وزارت کشور و شاخص های ده گانه شامل ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان، برنامه ریزی اقتصاد دانش بنیان، ماموریت گرایی دانشگاه ها، تعیین ماموریت پارک های علم و فناوری، تعیین ماموریت کارآفرینان، تعیین ماموریت نخبگان، اقدامات تسهیل گرانه، افزایش تولید دانش بنیان، مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان و صادرات دانش بنیان، با اقدامات در خور تحسین عملکرد مناسبی را ثبت و رتبه الف را در بین استان های کشور کسب کرده است.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی در شاخص های ماموریت گرایی دانشگاه‌ها، تعیین ماموریت پارک‌های علم و فناوری و صادرات دانش بنیان نیز از استان های پیشرو و گروه اول در سطح کشور معرفی شده است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان خراسان جنوبی تصریح کرد: کسب این توفیق که نشان از توسعه و نفوذ دانش و فناوری در فعالیت‌های اقتصادی است نوید بخش آینده ای درخشان برای جوانان استان خواهد بود.

جهانشاهی در پایان به ارائه برنامه های استان در سال جاری پرداخت و اشاره کرد: حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی استان در سال ۱۴۰۳ به صورت ویژه توسعه دانش بنیان را به عنوان یک رکن کلیدی در دستور کار قرار داده و با تصویب سند دانش بنیان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی به صورت هدفمند و اثربخش اجرای اقدامات مرتبط با این حوزه را ارزیابی و رصد خواهد کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا