علمی و پزشکی

جیمز وب در مسیر کشف حیات فرازمینی

به گزارش شبکه و به نقل از اسپیس،جیمز وب می تواند امکان حیات فرازمینی را با دقتی بسیار بیشتر از هر ابزار دیگری بررسی کند.

به گفته ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب گام مهمی برای ارائه بهترین اطلاعات ممکن در مورد پتانسیل حیات در سیارات فراخورشیدی است.

مرکز تحقیقات دره سیلیکون ناسا در مرکز تحقیقات ایمز در کالیفرنیا قصد دارد از اولین تلسکوپ فضایی جیمز وب برای مطالعه سیارات فراخورشیدی استفاده کند.

طبیعتاً با افزایش دامنه سیاره مورد مطالعه، تنوع آن نیز افزایش می یابد. ناتاشا باتالیا، محقق چندین برنامه جیمز وب و محقق مرکز تحقیقات ایمز ناسا، می گوید: «تنوع سیاراتی که در کهکشان خود پیدا می کنیم بسیار بیشتر از تنوع سیارات منظومه شمسی است. منظومه شمسی ما دارای یک دنیای درون سنگی و یک جهان اضافی گازی است، اما بیشتر سیارات فراخورشیدی که می بینیم در واقع در بین این دو قرار دارند.

تیم بالتالیا 11 سیاره از سیاره های فهرست شده را کاوش خواهد کرد. هدف آنها دستیابی به درک اساسی از چگونگی شکل گیری و تکامل این سیارات فراخورشیدی است تا بتوانند جوی داشته باشند یا جایی که ممکن است حیات وجود داشته باشد.

توماس گرین، اخترفیزیکدان مرکز تحقیقات ایمز، می‌گوید: جو سیاره برای پتانسیل حیات آنگونه که ما می‌شناسیم ضروری است. ما ابزار جیمز وب را برای ارائه داده‌هایی توسعه دادیم که نه تنها جو سیاره را شناسایی می‌کند، بلکه ترکیب آن را نیز تعیین می‌کند.

انتظار می رود جیمز وب اطلاعاتی در مورد یک سیاره فراخورشیدی سنگی به نام TRAPPIST-1b جمع آوری کند. اطلاعات در مورد این سیاره محدود است، اما “TRAPPIST-1b” درونی ترین سیاره در منظومه است و به دور یک ستاره کوچک، سرد و کوتوله در فواصل بسیار نزدیک می چرخد. اطلاعات بیشتر در مورد سیاره، با اطلاعات ارائه شده توسط جیمز وب، می تواند نشان دهد که آیا این سیاره پتانسیل میزبانی حیات را دارد یا خیر.

ناتاشا بالتالیا در حال مطالعه پنج سیاره فراخورشیدی است که دو سیاره TRAPPIST-1b به نام های TRAPPIST-1h و TRAPPIST-1e هستند. همچنین مشخص است که سیاره “TRAPPIST-1e” در منطقه قابل سکونت آن منظومه قرار دارد.

در پایان، در پایان مشاهدات جیمز وب، ما می توانیم تعیین کنیم که آیا این سیاره دارای جو است یا خیر، و اگر چنین است، از چه چیزی تشکیل شده است.

هنوز چیزهای زیادی برای کشف در مورد زمین وجود دارد، چه رسد به منظومه شمسی. با این حال، یادگیری بیشتر در مورد سیارات فراخورشیدی می تواند به ما در درک مناظر قابل سکونت کمک کند و ما را به روش ها و مسیرهای بهتر در اکتشاف فضا هدایت کند.

46

دکمه بازگشت به بالا