علمی و پزشکی

جزییاتی از شیوه‌نامه ۰۳ پزشکی خانواده / فعالیت یک تیم پزشکی به ازای هر ۳۰۰۰ نفر جمعیت

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن ارایه توضیحاتی درباره جزییات شیوه‌نامه ۰۳ برنامه پزشکی خانواده، گفت: برنامه پزشکی خانواده از اهداف اصلی و اولویت‌های اسناد بالادستی کشور و برنامه‌های وزارت بهداشت است.

به گزارش شبکه، دکتر حسین فرشیدی در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور با اشاره به تاکید اسناد بالادستی به اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، گفت: توسعه مراقبت های سلامت مبتنی بر پزشکی خانواده و نظام ارجاع یکی از بخش‌های مهم سند تقویت شبکه بهداشتی کشور است. همچنین برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع یکی از پنج هدف اصلی طرح عدالت و تعالی نظام سلامت و نیز سند تحول دولت مردمی است.

وی با اشاره به ویرایش شیوه نامه ۰۲ برنامه پزشکی خانواده و نهایی سازی مدل اجرایی آن تحت عنوان «طرح سلامت خانواده در قالب توسعه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع» در شیوه نامه ۰۳ افزود: در نظام ارائه خدمات سطح یک، سلامت تمام افراد جامعه در قالب بسته‌های خدمتی گروه های سنی و آسیب پذیر در قالب سلامت خانواده تعریف شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص اختیاری بودن انتخاب برنامه پزشکی خانواده توسط بیمار، اظهار داشت: برنامه با اختیاری بودن انتخاب توسط بیماران شروع می شود و در یک دوره گذر، ضمن ایجاد مشوق‌های کافی برای ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت و فرهنگسازی وسیع در جامعه و ارتقای اعتماد جامعه به برنامه می‌توان به تدریج برنامه را به صورت اجباری اجرایی کرد.

فرشیدی با بیان این که شیوه‌نامه ۰۳ برنامه پزشکی خانواده بر اساس نتایج اجرای نسخه ۰۲ پزشکی خانواده در استان‌های فارس و مازندران با رویکرد اصلاح فرآیندهای اجرایی تنظیم شده، بنابراین نیاز به پایلوت مجدد ندارد، گفت: تبدیل اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع به یک مطالبه عمومی در کشور از رویکردهای وزارت بهداشت خواهد بود.

وی افزود: با توجه به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اجرای برنامه به ویژه زیرساخت‌های فیزیکی و تجهیزاتی، بررسی میزان آمادگی شهرستان‌ها، توانمندسازی فنی مدیران اجرایی برنامه و همچنین تامین و تخصیص اعتبارات، در حال حاضر امکان اجرای برنامه در تمام شهرستان‌های کشور به صورت همزمان میسر نیست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مراقبان سلامت در اجرای برنامه کشوری پزشکی خانواده از نقش مهمی برخورد هستند. سوابق درخشان نظام شبکه در سلامت جامعه به ویژه در مناطق روستایی موید جایگاه تاثیرگذار مراقبان و بهورزان در اجرای برنامه‌های حوزه سلامت است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، فرشیدی تصریح کرد: مطابق شیوه‌نامه جدید ۰۳ به ازای هر ۳ هزار نفر یک تیم پزشکی خانواده متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک در برنامه حضور خواهند داشت و در صورتی که در فراخوان منطقه‌ای، برنامه مورد استقبال پزشکان قرار نگیرد؛ اجرای برنامه متوقف نخواهد شد. به این شکل که مراقبان سلامت خدمات مربوط به مراقبت را ارائه داده و در صورت نیاز به پزشک، تا زمان جذب پزشک در پایگاه سلامت، فرد مراجعه کننده به پزشک خانواده پایگاه‌های مجاور ارجاع خواهد شد.

وی در پایان با اعلام این که در شیوه‌نامه جدید برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع سه نوع پایگاه ارائه خدمات وجود خواهد داشت، گفت: این سه پایگاه شامل «پایگاه پزشکی خانواده تجمیعی» متشکل از ۴ تا ۶ مراقب سلامت و ۲ تا ۳ پزشک برای پوشش ۶ تا ۹ هزار نفر جمعیت، «پایگاه پزشکی خانواده منفرد» متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک برای پوشش ۳ هزار نفر جمعیت و «پایگاه سلامت» متشکل از ۴ تا ۶ مراقب سلامت در مناطقی که موفق به جذب پزشک نشده‌اند برای پوشش ۶ تا ۹ هزار نفر جمعیت، خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا