اقتصادی

تکرار بدقولی‌ها در پروژه‌ای ۲۶ ساله

پس از اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح اتوبان تهران – شمال تا پایان امسال خبر داد، بهره برداری از این پروژه و نیمه دوم پروژه چندین بار با تاخیر مواجه شده است. عدم تاثیر تورم بر هزینه ساخت بزرگراه تهران-شمال.

به گزارش شبکه، پس از افتتاح قطعه 1 بزرگراه شمال تهران در 6 اسفند 1396، مسئولان وزارت راه و شهرسازی قول دادند فاز دوم این پروژه را تا پایان سال 1399 یا در نهایت تا پایان به نصف برسانند. سال 1399. دولت دوازدهم بهار امسال به پایان می رسد. آنها 1400 خواهند شد. یعنی قرار بود بزرگراه دو خطه تهران – شمال افتتاح شود.

اما نیامد و شروع این پروژه باز هم با تاخیر و تاخیر مواجه شد. البته با توجه به تورم و افزایش هزینه های ساخت، ماه ها قبل از افتتاح فاز اول طبق وعده اولیه، بهره برداران و مدیران بزرگراه 26 ساله به این نتیجه رسیدند که در بهار 1400 تنها یک باند وجود دارد. قطعه دوم باز شد و از بار ترافیکی جاده چالوس عبور کردیم.

اما این نیمه وعده تا بهار سال گذشته و یا حتی اسفندماه محقق نشد و اگرچه به نظر می رسد چندین بار تمدید شده است، اما امسال نیز به پایان نمی رسد. یکی از دلایل اصلی این تاخیرهای طولانی مدت افزایش هزینه ساخت و ساز ناشی از گرانی های مکرر در چند ماه و سال گذشته است که بارها از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد محروم.

محمدباقر نوبخت، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در بازدید از قطعه دوم بزرگراه تهران – شمال در دی ماه 96 به شبکه گفت: برای این بخش از بزرگراه البته تورم هزینه ساخت این قطعه از بزرگراه را دو برابر کرد.

وی افزود: هزینه ساخت قطعه دوم بزرگراه تهران-شمال بیشتر از برآوردها و برآوردهای اولیه بوده است. اما به دلیل تورم این عدد به 3700 رسیده است.» به یک میلیارد تومان برسید.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این نشست به تشریح وضعیت اخیر فاز دوم بزرگراه تهران – شمال که یکی از محورهای توسعه محور بزرگراه است، پرداخت. هزینه های ساخت و ساز در سال گذشته دو برابر شده است. برای ساخت و بهره برداری از باند غربی تیرماه سال گذشته حدود 200 میلیارد تومان (حدود 200 میلیارد وون) پیش بینی می شد، اما با توجه به نرخ تورم اخیر، در سال گذشته بیش از 340 میلیارد وون هزینه داشت.

در نهایت تورم افتتاح این محدوده از بزرگراه تهران – شمال را به صورت مرحله‌ای آغاز کرده و ابتدا نصف و در نهایت به تونل البرز کاهش یافته است. تابستان سال گذشته تمام شد و دولت تغییر کرد و مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان قول دادند که قطعه 2 آزادراه تهران – شمال تا پایان سال 1400 افتتاح شود. و برای تاکید مجدد بر این قول، قرار بود نیمی از پروژه قطعه 2 اتوبان تهران-شمال تا پایان امسال اجرا شود، اما ممکن است باز هم به تعویق بیفتد. رستم قاسمی – به گفته وزیر راه و شهرسازی – مشخص شد که از آذر 1400 تا پایان سال 1401 ماهانه حدود 3 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از آن زمان تا به امروز پیشرفت فیزیکی منطقه به سختی 3 درصد است. . می توانید پروژه را ببینید.

قاسمی در بازدید از بزرگراه تهران-شمال به همراه پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان گفت: کار در این محدوده از بزرگراه فعلی به دلیل مشکلات اعتباری دولت و همچنین تغییر و تحول در بزرگراه است. دولت دوازدهم و سیزدهم واگذاری پیشرفت داشته و به یک درصد توسعه فیزیکی ماهانه رسیده است، اما خوشبختانه در جلسه امروز مقرر شد این موانع برطرف شود و بودجه کافی و دولت برای رفع مشکلات این بخش باشد. ، پیشرفت ماهانه پروژه 2.5 الی 3 درصد خواهد بود و تا پایان سال 1401 در این قسمت کار را به اتمام می رسانیم و مشیت الهی این است که با قول کشیش محترم مسائل تامین اعتبار این پروژه برطرف شود.

وی افزود: تا امروز 74 درصد قطعه دوم شامل تونل دارای باند و 63 درصد بدون تونل است. باید تا پایان سال 1401 تکمیل شود.

به گفته خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت زیربنایی حمل و نقل، امروز پیشرفت فیزیکی بزرگراه تهران – شمال منطقه 2 حدود 77 درصد است که از آذرماه سال گذشته تاکنون , 3 یعنی فقط % پیشرفت.

حال سوال اینجاست که آیا سازندگان و پیمانکاران در ماه های آینده روند ساخت بزرگراه تهران-شمال را افزایش داده و آن را اواخر امسال و نوروز 1402 خواهند ساخت یا مانند گذشته وعده های خود را تکرار می کنند و فقط آن را تغییر می دهند؟ تاریخ؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا