اقتصادی

توافقات گمرکی ایران و افغانستان/ تنظیم سندجامع راهبردی اقتصادی

کمیسر خدمات گمرک ایران اعلام کرد: وی در یک کنفرانس ویدیویی با رئیس گمرک جمهوری اسلامی افغانستان ، بر ارتقا promoting تجارت بین دو کشور ، تبادل اطلاعات گمرکی ، حل و فصل مسائل مرزی و توسعه ترانزیت تأکید کرد.

به گزارش شبکه ، مهدی میراشرفی گفت: “با توجه به تعهد ایران به همکاری استراتژیک و تعهد افغانستان به همکاری استراتژیک ، یک سند استراتژیک جامع بر اساس تصمیم دو کشور به ویژه در نشست هیئت های عالی رتبه از جمله سفر اخیر وزیر خارجه افغانستان به ایران تعیین شده است.” هماهنگی اقتصادی هر دو کشور. بر این اساس ، به منظور تسهیل معامله ، دو کشور خواستار مشارکت حداکثری در گمرکات طرفین و نقش فعال در تهیه اسناد شدند و یک کنفرانس ویدیویی با رئیس سرویس گمرک افغانستان برگزار کردند.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح و نمایش گذرگاه های سه راهی ایران – افغانستان – ازبکستان و سه راهی کاتای گفت: “راه اندازی این دو کریدور مهم عزم صادقانه گمرک ایران در ارائه تسهیلات گمرکی برای تسهیل عبور مسیرها را نشان می دهد.” گفت ارتباط آبهای بین المللی از جمله افغانستان و کشورهای آسیای میانه با بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار). تصمیم گرفتم این موضوع را جدی بگیرم.

وزیر اقتصاد افزود: “یکی از مباحث مورد بحث در این گفتگو بندر چابهار بود. در مورد دولت افغانستان ، کاهش هزینه ویزا و هزینه های انتقال در مسیرهای حمل و نقل ایران و بررسی تخلفات اداری ، پرونده ای که مقامات مربوطه از طریق گمرک ایران درخواست کرده اند. این یکی از خواسته های طرف افغان بود که پیگیری شود.

میراشرفی گفت: “ما در این گفت وگو در مورد چگونگی تبادل اطلاعات به صورت الکترونیکی بین جمهوری اسلامی ایران و گمركات افغانستان بحث كردیم و تصمیم گرفتیم تنظیمات فنی لازم را با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی بین دو كشور بررسی كنیم.”

معاون وزیر اقتصاد گفت: اختلاف بین گمرک و آسفالت دوغارون خراسان رضوی و اسلام قلعه افغانستان که شرکت ایرانی قول ساخت آن را داده است ، مسئله زمین و طرح اجرای آن از طریق کانال های دیپلماتیک در اختیار طرف افغان قرار گرفت. گفته می شود ایران به تعهد کمیسیون گمرک افغانستان برای کمک به مقامات دولت مرکزی افغانستان در حل این مسئله اشاره کرده است.

وی افزود: به دلیل کمبود باسکول و کامیون های اشعه ایکس در گمرکات افغانستان در اسلام کالا ، دبیر گمرک افغانستان اعلام کرد که مقدمات لازم برای نصب دستگاه های اشعه ایکس ، باسکول ها و تجهیزات گمرکی مشترک در دستور کار گمرکات افغانستان قرار دارد. ما پیگیری خواهیم کرد

میرا چارفی افزود: “پیشنهادی برای بازگشایی بازار یزدان در کوههای خوره جنوبی و تبدیل آن به یک رسم رسمی به افغانستان ارائه شده است ،” پیشنهادی برای عبور از مرزهای دو کشور برای تسریع در مبادلات تجاری. “طبق سیاست دولت مرکزی افغانستان ، اگر توافقی در این زمینه برای انجام تجارت در پایگاه رسمی محل گمرک افغانستان حاصل شود ، در آن صورت افغانستان گمرکات طرف دیگر را در مرز یزدان مستقر خواهد کرد.”

در پایان ، کمیساریای گمرک ایران با تأکید بر مشترک بودن دو کشور ، امیدوار است که افغانستان و ایران به دو کشور با ریشه های مشترک تاریخی ، زبانی ، فرهنگی و مذهبی تبدیل شوند و یک سند راهبردی استراتژیک جامع برای دیدن رشد و شکوفایی ایجاد کنند. بیان. و صلح و ثبات منطقه را افزایش دهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا