تهیه سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی

تهیه سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی

سند ملی توانمندسازی و سازماندهی سکونتگاه های غیررسمی ، که با همکاری موسسه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی تهیه شده است ، نه تنها یک سند سیاست مربوط به سیاست های کلان دولت است ، بلکه یک نقشه راه (راهنمایی ، هماهنگی و تسهیل) است. شامل شهرک های غیررسمی در روند توسعه طرح توسعه.

به گزارش شبکه ، در دهه های اخیر ، در نتیجه ناکارآمدی سیستم برنامه ریزی توسعه ، شکل گیری تدریجی و گسترش محله های ناسالم و سکونتگاه های غیررسمی خارج از برنامه های توسعه شهری رسمی ، عمدتاً در شهرهای بزرگ و حومه شهرهای بزرگ رخ داده است. این شهرک ها مسائلی مانند انتشار زمین و مسکن غیر متعارف ، کمبود زیرساخت ها و خدمات اولیه شهری ، تراکم نسبی بالای خانوارها ، عدم تنوع در طبقات اجتماعی-اقتصادی ، استقرار در مناطق پرخطر و سطح بالای فقر را مورد بررسی قرار می دهد. تداوم عملکردی محرومیت اجتماعی با فعالیتها و خدمات اساسی (مشخص شده با روابط مرکز و پیرامون) شهرهای بزرگ روبروست.

جهاد دانشگاهی ، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دکتر حمید رمضانی تاکید کرد: و شرکت بهبود این سند اولین تجربه کشور با رویکرد اجماع ملی و توانمندسازی است. سند مجوز یک سند ابتکاری و پیشگام برای به رسمیت شناختن تابعیت ساکنان این شهرک ها بود و می تواند راهبرد و راهگشای سیاست های جدید اجتماعی در ایران باشد. علاوه بر این ، در سال 1393 ، ده سال پس از تصویب سند ، مطابق ماده 16 قانون “حمایت از مرمت و مرمت بناهای قدیمی و ناکارآمد شهری” ، “سند راهبردی ملی برای مرمت ، بهسازی و نوسازی بافت قدیمی و ساختارهای ناکارآمد شهری “شهرهای پایدار ساختارهای شهری با عنوان” اسناد بازآفرینی “به تصویب هیئت وزیران رسید. تهیه این سند گام مهم دیگری در این راستا بود که به دیدگاه مطلوب در مورد وضعیت سکونتگاه های غیررسمی دست نیافت.

او اضافه کرد: حکمی برای تهیه “اسناد دولتی در زمینه توانمندسازی و توانمندسازی” در رابطه با بند 3 ماده 120 الف قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی (1479-1397) تهیه شده است. این سازمان به عنوان “سازمان شهرک های غیررسمی” تعیین شده و توسط کابینه تصویب شده است. قانونگذار اعلام کرده است که در رابطه با روند رو به رشد شهرک های غیررسمی ، قانونگذار بسته به نوع ناکارآمد ، استراتژی ها ، سیاست ها و برنامه های عملی متفاوتی دارد. ساختار (سکونتگاههای تاریخی ، فرسوده ، غیررسمی) شهرهای ملی. ادعا و تهیه و تصویب یک سند ویژه. به طور غیررسمی ضروری تشخیص داده شد. بر این اساس ، این سند چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، سیاست چشم انداز بلند مدت است و اقتصاد مقاومتی ، برنامه توسعه ایالتی ، مقررات دائمی فضا و برنامه توسعه فضایی. استفاده از قوانین و قابلیتهای موجود سند قانونی ، به ویژه در مورد سکونتگاههای غیررسمی ، به منظور گنجاندن سکونتگاههای غیررسمی در شهرهای پایدار فرآیندهای توسعه ای “برای بازسازی ، بهبود و نوآوری و توانمندسازی سازمان های قدیمی و ناکارآمد شهری” این سازمان برای توانمندسازی و سازماندهی پایگاه دانش و این شهرک ها با ارائه مدل عنوان اضافی و ساختار نظارتی نهادی برای “سند راهبردی” ( تصویب شده در سال 2014).

به گزارش م Instituteسسه علوم انسانی و مطالعات جهاددانشگاهی ، در تحقیقی که بیش از 20 سال از فعالیتهای ملی و منطقه ای در سکونتگاههای غیررسمی انجام شده است ، مشخص شد که بزرگترین شکاف در رسیدگی به مشکل ، ساختار نهادی و سازمانی است که در آن سیاستها اجرا خواهد شد. . فقدان برنامه ها در سطوح مختلف هستند. بنابراین ، این سند برای تعامل با جامعه علما ، کارشناسان ، مدیران ، کارشناسان و فعالان و موضوعات علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در جهاد دانشگاهی تهیه شده است. این سند نه تنها یک سند سیاستی است ، بلکه یک نقشه راه (راهنمایی ، هماهنگی و تسهیل) مربوط به سیاست های کلان کشور و برنامه های توسعه ای است تا شهرک های غیررسمی را در روند توسعه شامل شود.

این سند استراتژی ها و مفاد سیاست های نهادی و نهادی را ارائه می دهد که به دنبال اجرای برنامه های پیشگیری و پیشگیری در شکل گیری ، گسترش و ادغام شهرک های غیررسمی از طریق برنامه ریزی فضایی ، تدوین قوانین برای حذف شهروندان کم درآمد از فراگیر و بر اساس موقعیت مکانی. سیاست اجتماعی ، برنامه ریزی و بودجه بندی برنامه ، تقویت نقش مدیریت محلی ، پیوند برنامه های پیشگیری و پیشگیری و توانمندسازی و سازماندهی با برنامه های توسعه در سطح ملی و محلی …

واضح است که اسناد ملی در مورد توانمندسازی و سازماندهی سکونتگاه های غیر رسمی موظف به تعریف و تدوین برنامه های منطقه ای و فضایی برای توسعه مناطق دارای پایگاه دانش ، تمایلات توسعه و توسعه روستایی که شرایط لازم برای پیشگیری را دارند ، و چنین تعهدی ندارد از ایجاد شهرک های غیررسمی جلوگیری می کند. بلکه این سند شرایط نهادی و سازمانی لازم برای جلوگیری و جلوگیری از ایجاد شهرک های غیررسمی را به همراه تعریف اهداف ، استراتژی ها و سیاست های نهادی و سازمانی برای توانمندسازی و سازماندهی این شهرک ها تعریف می کند. بنابراین ، این سند نحوه مستندسازی و تکمیل برنامه ریزی کاربری اراضی و موقعیت برنامه ها و سیاست های اجتماعی نهادینه شده در این زمینه و نقش وزارت راه و شهرسازی ، سیاست گذاران ، واسطه ها و سرپرستان برای توانمندسازی و پیوند را مشخص می کند. به سازماندهی شهرک های غیررسمی ، آنها توسعه و برنامه ریزی فضایی و برنامه ریزی توسعه لازم برای پیشگیری و پیشگیری را انجام خواهند داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا