اقتصادی

تعیین خلوص مواد با دستگاه ایرانی

گروهی از محققان یک شرکت فناوری دستگاهی را راه اندازی کرده اند که مواد مورد استفاده در نانوذرات و سایر محصولات را شناسایی می کند.

امین شرقی ایدو، مدیر فنی یکی از شرکت های فناوری در گفت وگو با شبکه، گفت:وی دستگاه عیارسنج را یکی از محصولات دانش بنیان این شرکت دانست و گفت: این دستگاه برای شناسایی مواد به کار رفته در محصول استفاده می شود.

وی این دستگاه را یک دستگاه طیف سنج فلورسانس برای اندازه گیری عناصر سایر مواد دانست و اظهار داشت: دستگاهی با فناوری می تواند ذرات درون یک ماده را بر اساس طیف سنجی تشخیص داده و به کاربر نمایش دهد.

شرقی با اشاره به مکانیزم عملکردی این دستگاه یادآور شد: اشعه ایکس می تواند به مواد برخورد کند و عناصر به کار رفته در محصول را بر اساس دوربین داخل آن نمایش دهد.

به گفته وی، درب دستگاه نسبتا سنگین است که با استفاده از جک به آرامی بسته می شود و در عرض 10 تا 15 ثانیه مواد به کار رفته در داخل قطعه را شناسایی می کند.

مدیر فنی این شرکت با بیان اینکه این دستگاه یک سیستم یکپارچه است، خاطرنشان کرد: این دستگاه به طور گسترده ای برای شناسایی مواد در زمینه نانو استفاده می شود، در حالی که می توان از آن در صنایع شیمیایی استفاده کرد. همچنین امکان شناسایی مواد به کار رفته در فلز ساخته شده وجود دارد.

به گفته این محقق، دستگاه های طیف سنج نیز در بخش نفت کاربرد فراوانی دارند و از معادن نقره قابل حمل نیز استفاده می شود.

شرقی ادامه می دهد: نمونه اولیه این دستگاه با پشتیبانی ستاد نانو ساخته و ساخته شده و فناوری آن به اثبات رسیده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا