تشکیل کارگروه مبارزه با قتل جنین مهم ترین کار در زمینه جوانی جمعیت است

تشکیل کارگروه مبارزه با قتل جنین مهم‌ترین کار در زمینه جوانی‌ جمعیت است

شبکه/زنجان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت: تشکیل کارگروه مبارزه با قتل جنین به عنوان مهم ترین کار در زمینه جوانی جمعیت است. این کارگروه با همکاری معاونت محترم سیاسی و و دبیری دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است.

سیده فائزه موسوی امروز (چهارشنبه ۲ آبان ماه) در جلسه جوانی جمعیت با اشاره به اینکه برای پیشبرد کارها در حوزه جوانی جمعیت در سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعتباراتی جذب شده است اظهار کرد: یک درصد از بخش فرهنگی دستگاه ها در مورد جوانی جمعیت هزینه خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان از برگزاری چند برنامه فرهنگی آموزشی و رسانه ای خانواده محور با کمک دستگاه ها خبر داد و گفت: اعتبارات جذب شده در سال ۱۴۰۳ نیز منجر به برگزاری چند رویداد شده است. یکی از آن رویدادها حمایت از حیات جنین بود که با اساتید کشوری برگزار شد.

موسوی با اشاره به اینکه ۴۰ رویداد در ۴۰ نقطه استان در حال برگزاری است عنوان کرد: این رویدادها با رویکرد جمعیتی و با همت دستگاه های فرهنگی و آموزشی در حال برگزاری است.

وی افزود: تغییری که در نرخ باروری در استان زنجان ایجاد شد نتیجه تلاش های مفصلی بود که توسط نیروی مردمی انجام شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با اشاره به اینکه زیست بوم جمعیتی استان در آذرماه آغاز به کار کرده است بیان کرد: به همت ثبت احوال و مرکز آمار شناسنامه جمعیتی برای همه بخش های استان آماده شده است.

وی ادامه داد: براساس شناسنامه جمعیتی می توانیم متوجه شویم چه مشکلی در حوزه خانواده ها در بخش های مختلف وجود دارد.

در ادامه مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: فرزند سوم خانواده های دارای ۳ فرزند می توانند از خدمات ورزشی رایگان بهره مند شده و سایر فرزندان نیز مشمول تخفیف ویژه می شوند.

جواد بازرگان اظهار کرد: کارگروه جوانی جمعیت پس از ابلاغ قانون شکل گرفت و طی جلسات مختلف اقدام به تولید کارهای مختلف در زمینه جوانی جمعیت شد.

وی با اشاره به اینکه برای زوج های تازه ازدواج کرده تسهیلاتی پرداخت می شود گفت: مکاتباتی را با شورای هماهنگی بانک ها برای برای تسریع پرداخت تسهیلات فرزندآوری صورت گرفته است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان تولید ۷۰ نوع محصول رسانه ای در حوزه ازدواج را از اقدامات صورت گرفته در ماده یک قانون جوانی جمعیت برشمرد و گفت: برگزاری کارگاه ازدواج در شهرستان ها اجرای برنامه های هفته ازدواج در استان و شهرستان ها اجرای پویش ازدواج از برنامه های اجرایی به مناسبت جوانی جمعیت است.

وی افزود: برگزاری رویداد ملی جامعه پرداز با محوریت زن خانواده و افزایش جمعیت اعزام ۷۹ زوج به مشهد مقدس در هفته ازدواج از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

در ادامه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه جمعیت جوان یکی از ارکان مهم اقتصادی جتماعی سیاسی و فرهنگی کشور است گفت: باتوجه به تغییر و تحولاتی که در جمعیت کشور اتفاق افتاده یک روند نزولی را در باروری شاهد هستیم.

ملیحه نقدی با تاکید به اینکه نرخ باروری کل از ۲/۱ درصد به ۱/۶۵ رسیده است بیان کرد: روند سالمندی در کشور ما خیلی سریع طی می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در مورد نرخ باروری کل اظهار کرد: نرخ باروری کل تعداد فرزندانی هست که یک مادر در طول دوره باروری خود به دنیا می آورد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۵۰ هر مادر ۱۰ فرزند به دنیا می آورد که این تعداد امروزه به ۲ فرزند رسیده است بیان کرد: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت باید به سطح جانشینی برسد و مادران بیش از دو فرزند را به دنیا بیاورند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا