حوادث

تشریح اقدامات مدیریت بحران تهران در سیل سیستان و بلوچستان/ ارائه برنامه جلوگیری از سیلاب

معاون پیشگیری و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اقدامات انجام شده از سوی تیم‌ اعزامی از سوی این سازمان برای امدادرسانی در سیل استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد.

صمیم مرادی روزبهانی در گفت‌وگو با شبکه درباره سیل اخیر در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تغییرات اقلیمی در دنیا شاهد این هستیم که گاهی بارش باران به حدی زیاد می‌شود که سیلاب جاری می‌شود و خسارت هایی به شهرها وارد می‌کند. در روزهای اخیر نیز شاهد بودیم که در استان‌های جنوبی کشور علی الخصوص سیستان و بلوچستان، سیلاب هایی جاری شده و در برخی معابر مشکلاتی را به وجود آورده است.

روزبهانی گفت: در مجموع به ۲۵ شهرستان، ۶۵ بخش و ۱۵۰۰ روستا در مناطقی نظیر چابهار، کنارک، دشتیاری، سراوان، سیب سوران، دلوان، پیرانشهر، سرباز، گلشن، خاش، تفتان، زابل، قصرقند، زاهدان، هامون و هیرمند خسارت وارد شده و معابر و منازل دچار آبگرفتگی شدند. به‌طوریکه برابر اعلام دستگاه‌های مسئول زرآب با ۲۷۰ میلی متر، قصرقند با ۲۲۱ میلی متر، چابهار با ۱۶۴ میلی متر و کنارک با ۲۴۷ میلی متر بیشترین بارش ها را داشته‌اند.

وی ادامه داد: از پنجشنبه هفته گذشته تیم اعزامی از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران در این استان حاضر شدند و اقدام به به تخلیه آب کردند. از آنجایی که مسافت تهران تا سیستان و بلوچستان زیاد است؛ با هواپیما برخی ادوات و خودروها و نفرات به منظقه اعزام شدند.

روزبهانی با اشاره به خسارت‌های سیل در این استان اظهارکرد: متاسفانه کلیه راه های فرعی روستا ها مسدود شده است. همچنین ۱۰۰ واحد مسکونی، آسیب سازه‌ای دیده اند و ۷۵۰ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند.

معاون پیشگیری و عملیات  سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه اقدامات لازم در جهت وصل شدن آب و برق و گاز ادامه دارد؛  افزود: ۱۵۰۰ خانواده اسکان اضطراری داده شده و مجموعا ۲۵۰۰ نفر خدمات امدادی دریافت کرده‌اند.  

روزبهانی گفت: بر اساس ابلاغ وزارت بهداشت، استان‌های معین برای هر شهرستان در استان سیستان و بلوچستان مشخص شده و در صورت نیاز سایر استان ها به استان آسیب دیده کمک می کنند. کنارک شهرستان بسیار بزرگی است و چندین روستا در اطراف آن وجود دارد که استان تهران مسئول رسیدگی و کمک رسانی به این منطقه شده است. در حال حاضر در کنارک، نظرآباد، زرگران بیشتر همکاران ما از تهران حضور دارند و مشغول امدادرسانی هستند. همچنین تیم های مختلفی متشکل از شهرداری، اداره برق، آب و… نیز از تهران برای کمک به این مناطق اعزام شده‌اند.

روزبهانی گفت: تیمی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به همراه تیم‌هایی از آبفای تهران و عوامل آتش نشانان تهرانی به منطقه اعزام شده‌اند. همچنین  ۱۲ خودرو شامل جرثقیل و خودروهای مختلف نیز به این مناطق ارسال شده است. دو موتور برق، شش پمپ لجن کش و آب کش و … نیز برای منطقه ارسال شده است.

وی درباره علل جاری شدن سیل ادامه داد: شیب بندی نادرست زمین، نبود جمع‌کننده‌های آب در اطراف شهر از جمله مشکلات زیر ساختی این مناطق است که باعث می‌شود این‌چنین سیل‌هایی جاری شود و اگر این مشکلات حل نشود در بارندگی‌های آتی نیز این مشکلات مجددا ایجاد می‌شود.

معاون پیشگیری و عملیات  سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: ما سال گذشته، یک برنامه برای ایجاد این اصلاحات زیرساختی و جلوگیری از جاری شدن سیلاب به کنارک ارسال کردیم و امیدواریم این اقدامات انجام شود. البته در تهران نیز، اقداماتی برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب انجام شده اما کافی نیست.

انتهای پیام

بخش مطالب حوادث

نویسنده حوادث با توانایی ارائه نظرات و تحلیل‌های منحصر به فرد هستم. تمرکزم بر رویدادهای مهم و جالب است که خوانندگان را درگیر می‌کند.
دکمه بازگشت به بالا