تجربه های ساخت و ساز در مازندران؛ چالش ها راهکارها برای سازندگان

ساخت و ساز در مازندران همیشه داستان های خودش رو داره. از اونجایی که این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و نزدیکی به دریا خیلی محبوبه هم همیشه توش پروژه های ساخت و ساز جریان داره و هم کلی مشکل در این زمینه پیش میاد. توی این مقاله می خوام با لحن خودمونی و بر اساس تجربه شخصی و چیزهایی که از آدم های فعال این حوزه شنیدم به چند تا از مسائل و راهکارهاشون بپردازم.

چالش های ساخت و ساز تو مازندران

یکی از بزرگ ترین چالش ها اینه که زمین مناسب برای ساخت و ساز خیلی محدود شده. مخصوصا که خیلی ها دنبال زمین های ساحلی هستن و خب پیدا کردن یه جای درست و حسابی هم که بعداً با دردسر مجوز و اینا مواجه نشیم واقعاً یه ماموریت غیرممکنه! به طور مثال یکی از دوستانم زمین توی محمودآباد خرید و دو سال سر گرفتن مجوز ساختش معطل شد چون از یه طرف مشکلات منابع طبیعی بود و از طرف دیگه هم بحث فاصله از دریا و قوانینی که برای محافظت از محیط زیست گذاشته بودن.

جدول ۱ : مشکلات رایج در خرید زمین در مازندران و راهکارهای احتمالی

مشکل

توضیح

راهکار

نبود زمین مناسب

زمین های ساحلی کمیاب هستند

جستجوی زمین در روستاها و مناطق دورتر

مشکلات مجوزها

زمان بر بودن و پیچیدگی فرایند اخذ مجوز

استفاده از وکیل محلی و مشاورین حقوقی آشنا به منطقه

مسائل زیست محیطی

حفاظت از منابع طبیعی باعث محدودیت ساخت و ساز می شود

هماهنگی با سازمان منابع طبیعی پیش از خرید زمین

قوانین و مقررات دست و پاگیر

دردسری که خیلی از سازندگان تجربه کردن قوانین زیست محیطی استان هست. برای مثال تو مناطقی مثل نوشهر و نور شما نمی تونید هرجایی که دلتون بخواد ساخت و ساز کنید. بیشتر زمین های ساحلی و جنگلی زیر نظر منابع طبیعی قرار دارن و گرفتن مجوز ساخت تو این مناطق از معجزه هم سخت تره!

راه حل پیشنهادی

اگر قصد ساخت و ساز تو این مناطق دارید باید از همون اول مسیر یه مشاور حقوقی همراهتون باشه که هم قانون رو بدونید و هم سریع تر کارها رو پیش ببرید. این تجربه رو یکی از دوستان من داشت که تو یکی از پروژه های بزرگ ساختمانی تو منطقه ای نزدیک به جنگل های نور گیر افتاده بود و بیش از دو سال نتونست هیچ مجوزی بگیره. البته که در نهایت با کمک یه مشاور بومی تونست کارش رو راه بندازه.

مشکلات خاک و ساخت سازه های پایدار

یکی دیگه از مشکلات رایج تو مازندران خاک منطقه هست. ما تو مازندران با خاک رس و ماسه ای زیادی مواجهیم که خیلی برای ساخت سازه های سنگین مناسب نیست. به همین خاطر تو پروژه های ساختمانی به خصوص بلند مرتبه باید هزینه های اضافه ای برای تقویت پایه ها و استفاده از پی های عمیق در نظر بگیرید.

راهکارهای پیشنهادی برای مقاومت بیشتر سازه ها

  • تحلیل خاک : قبل از هر چیزی خاک رو باید آزمایش کنید. این آزمایش ها کمک می کنن تا مطمئن بشید که زیرساختی که در نظر گرفتید می تونه وزن سازه رو تحمل کنه.
  • استفاده از پی های عمیق : به ویژه برای سازه های بلند پی های عمیق و استفاده از مصالح مقاوم مثل بتن تقویت شده بسیار توصیه می شه.

آب و هوای شرجی و تاثیراتش روی مصالح ساختمانی

یکی از مشکلاتی که مازندرانی ها برای ساخت و ساز دارن رطوبت هواست که باعث می شه مصالح ساختمانی سریع تر دچار خوردگی و پوسیدگی بشن. تو تجربه من استفاده از رنگ های ضد آب برای دیوارها و گالوانیزه کردن قطعات فلزی عمر سازه ها رو تا حد خوبی بالا می بره.

شرکت ساختمان سازی در مازندران

جدول ۲ : مصالح مناسب برای شرایط آب و هوایی مازندران

مصالح

مزایا

معایب

بتن ضد آب

مقاوم در برابر رطوبت و آب

قیمت بالاتر نسبت به بتن معمولی

فلزات گالوانیزه

جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی

هزینه و زمان نصب بالاتر

چوب اشباع شده

مقاوم در برابر رطوبت و حشرات

نیاز به نگهداری دوره ای

حمل و نقل مصالح به داخل مازندران

یه چالش دیگه حمل مصالح ساختمانی از مرکز به مناطق شمالی هست که واقعاً هزینه بره. به خاطر همین همیشه به آدم هایی که قصد ساخت و ساز دارن توصیه می کنم تا جایی که ممکنه از مصالح محلی استفاده کنن. مثلا تو بعضی از پروژه ها به جای سنگ های معمولی از سنگ های محلی استفاده کردم که هم ارزون تر بود و هم در برابر آب و هوای مازندران مقاوم تره.

تجربه شخصی از استفاده از مصالح محلی

یه بار برای یه پروژه ساختمانی بزرگ تو رامسر تصمیم گرفتم که از سنگ های محلی استفاده کنم. هم قیمتش نسبت به سنگ های مرمر وارداتی کمتر بود و هم از لحاظ زیست محیطی بهتر بود چون نیازی به حمل و نقل طولانی نداشت. ولی قبل از اینکه خرید کنم با یکی از مصالح فروش های محلی مشورت کردم و واقعاً به صرفه تموم شد.

نکات نهایی برای تازه کارها در ساخت و ساز مازندران

  • صبور باشید : ساخت و ساز در مازندران نیاز به زمان و صبر زیادی داره.
  • از محلی ها کمک بگیرید : افراد محلی با قوانین و مقررات منطقه بیشتر آشنا هستن و می تونن تو اخذ مجوز و خرید مصالح خیلی کمکتون کنن.
  • پروژه رو فازبندی کنید : بهتره که پروژه رو به چند فاز مختلف تقسیم کنید تا هم هزینه ها تحت کنترل باشه و هم بتونید متناسب با پیشرفت منابع بیشتری تامین کنید.

نتیجه گیری

در نهایت ساخت و ساز در مازندران یه چالش بزرگ و در عین حال یه فرصت هیجان انگیزه. می تونه کلی تجربه ی تازه به همراه بیاره ولی نیازمند برنامه ریزی دقیق و توجه به جزئیات و شرایط محلیه. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شم که تو بخش نظرات به اشتراک بزارید تا بقیه هم استفاده کنن.

دکمه بازگشت به بالا