برترین های کسب و کارعمومی

تبدیل انرژی در ژنراتور چیست ؟

ژنراتورها دستگاه های مفیدی هستند که برق تولید می کنند و از اختلال در فعالیت های روزانه یا عملیات تجاری شما جلوگیری می کنند. ژنراتورها در اشکال مختلف فیزیکی و الکتریکی برای کاربردهای مختلف موجود هستند. در بخش بعدی نحوه عملکرد یک ژنراتور، اجزای اصلی و نحوه عملکرد ژنراتور به عنوان منبع ثانویه برق در کاربردهای مسکونی و صنعتی را خواهیم دید.

ژنراتور چگونه کار می کند؟

اصل کار ژنراتور تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است. ژنراتورها انرژی الکتریکی ایجاد نمی کنند، بلکه با حرکت و ایجاد بار الکتریکی در سیم پیچ های مدار، الکتریسیته را به صورت خروجی تولید می کنند. این روش تولید انرژی شبیه پمپ آب است که آب تولید نمی کند، بلکه فقط جریان آب را با استفاده از انرژی ورودی افزایش می دهد.

ژنراتورهای الکتریکی برق تولید نمی کنند. در عوض انرژی مکانیکی یا شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. آنها این کار را با گرفتن انرژی جنبشی و تبدیل آن به انرژی الکتریکی با وادار کردن الکترون ها از یک منبع خارجی از طریق یک مدار الکتریکی انجام می دهند. ژنراتور الکتریکی یک موتور الکتریکی است که به صورت معکوس کار می کند.

اجزای اصلی یک ژنراتور الکتریکی

(1) موتور

(2) دینام

(3) سیستم سوخت

(4) تنظیم کننده ولتاژ

(5) خنک کننده و تهویه

(6) سیستم روغن کاری

(7) شارژر باتری

(8) کنترل پنل

(9) قاب اصلی

1. موتور

این ژنراتور را تغذیه می کند. قدرت موتور تعیین می کند که ژنراتور چه مقدار برق می تواند تامین کند.

2. ژنراتور

دینام که به عنوان ژنراتور نیز شناخته می شود، بخشی از ژنراتور است که نیروی الکتریکی را از ورودی مکانیکی موتور تولید می کند. دارای یک کل ثابت و قطعات متحرک است که در فضا پوشانده شده است. اجزاء با هم کار می کنند تا حرکت نسبی بین آهنرباها و میدان های الکتریکی ایجاد کنند که الکتریسیته تولید می کنند.

3. سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت به ژنراتور برق اجازه می دهد تا انرژی لازم را تولید کند. این سیستم شامل مخزن سوخت، پمپ بنزین، لوله اتصال مخزن به موتور و لوله برگشت می باشد. فیلتر بنزین زباله ها را قبل از رسیدن به موتور از بین می برد و انژکتور سوخت را به محفظه احتراق می برد.

4. تنظیم کننده ولتاژ

این بخش ولتاژ خروجی را کنترل می کند و در صورت لزوم AC را به DC تبدیل می کند.

5. سیستم های خنک کننده و اگزوز

ژنراتورها گرمای زیادی تولید می کنند. این سیستم خنک کننده دستگاه را از گرمای بیش از حد محافظت می کند. سیستم اگزوز بخارها را در حین کار از موتور هدایت و خارج می کند.

6. سیستم روانکاری

موتورهای ژنراتور دارای قطعات متحرکی هستند که برای اطمینان از عملکرد صاف و بادوام در طول زمان نیاز به روغن کاری دارند. موتور از روغن ذخیره شده در پمپ نیرو می گیرد. سطح روانکاری روغن باید هر 8 ساعت کارکرد ژنراتور بررسی شود. همچنین نیاز به مراقبت از هر نوع نشتی روان کننده و تعویض روانکار در هر 500 ساعت کارکرد ژنراتور دارد.

7. شارژر باتری

شروع کار ژنراتور بر اساس باتری است. شارژر باتری باتری ژنراتور را با تامین یک ولتاژ شناور مشخص شارژ می کند. اگر ولتاژ شناور خیلی کم باشد، باتری کم شارژ شده است. اگر ولتاژ شناور خیلی زیاد باشد، عمر باتری را کاهش می دهد. شارژرهای باتری معمولا از فولاد ضد زنگ برای جلوگیری از خوردگی ساخته می شوند. آنها کاملاً خودکار هستند و نیازی به پیکربندی یا تغییر تنظیمات ندارند. ولتاژ خروجی DC شارژر باتری روی 2.33 ولت در هر سلول تنظیم شده است که ولتاژ شناور مشخص شده برای باتری های سرب اسید است. شارژر باتری دارای ولتاژ خروجی DC ایزوله است که با عملکرد طبیعی ژنراتور تداخلی ایجاد نمی کند.

8. کنترل پنل

پانل کنترل تمام جنبه های ژنراتور را از شروع و شروع به خروجی کنترل می کند. واحدهای مدرن همچنین می توانند قطع برق را حس کنند و به طور خودکار ژنراتور را روشن یا خاموش کنند.

نوع موتور

از ژنراتورها برای تولید برق در مواقع اضطراری یا حتی برای سرگرمی استفاده می شود. برای این کار بسته به عملکردشان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

سه نوع اصلی ژنراتور وجود دارد: قابل حمل، اینورتر و آماده به کار. اگرچه تفاوت هایی بین آنها وجود دارد، اما در همه این ژنراتورها باید از روش های نگهداری مشابه برای اطمینان از عملکرد صحیح استفاده شود. در این سه نوع، دسته بندی های مختلفی مانند گازوئیل، گاز طبیعی، پروپان و انواع خاصی وجود دارد که با دو سوخت متفاوت کار می کنند.

ژنراتور قابل حمل چیست؟

ژنراتورهای قابل حمل یکی از پرکاربردترین ژنراتورهای برق هستند. (Power Generator) مولد برق مکانیزمی برای تولید برق با استفاده از سوخت های فسیلی و استفاده از نیروی مکانیکی است. فرقی نمی کند در خانه باشیم یا سر کار. هر یک از ما مستعد قطع برق هستیم که مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند. قطعی برق به خصوص در تابستان های گرم مردم را خسته و بی قرار می کند. تنها راه موجود برای تولید برق برای صنعت ما و به ویژه برای مشاغل ما استفاده از ژنراتورهای برق است.

یک ژنراتور قابل حمل از یک موتور، یک منبع سوخت و یک پریز برق تشکیل شده است. ژنراتور قابل حمل یک دستگاه مولد برق است که برای تولید برق در شرایط مختلف استفاده می شود. سوخت احیا کننده موتورهای قابل حمل معمولاً بنزین، پروپان مایع، گاز طبیعی یا گازوئیل است. یک موتور ژنراتور، معمولا با 4 نوع سوپاپ مختلف، انرژی مکانیکی مورد نیاز برای چرخاندن شفت را تولید می کند. کنترل کننده سرعت، سرعت چرخش روتور را کنترل می کند.

دکمه بازگشت به بالا