بهترین متریال برای نمای ساختمان

روزانه ساختمان‌های زیادی ساخته می‌شود که هر کدام نمایی متفاوت و جدید دارند. به همین خاطر سازنده‌ی هر ساختمان سعی دارد، نمایی متفاوت و زیباتر از دیگر سازه‌ها ایجاد کند. جهت استعلام قیمت دیوارپوش بتنی با کارشناسان تیم آشیان نو تماس برقرار کنید.

انواع نمای ساختمان

همانطور که گفتیم ساختمان‌های جدید در دو سبک ساخته می‌شوند. اما این دو سبک محدود به یک نوع متریال نخواهد شد. اگر بخواهیم تعدادی از انواع متریال نمای ساختمان را نام ببریم:

  • نمای کرتین وال
  •  نمای ترمووود
  • نمای کامپوزیت
  • نمای سرامیک
  • نمای آجری
  • نمای سنگ
  • نمای چوبی
  • نمای بتن اکسپوز
  • نمای لوور آلومینیومی
  • نمای رومی
  • نمای استرچ متال
  • نمای شیشه ای
  • نمای جی اف ار سی (GFRC)
  • نمای اسپایدر
  • نمای مونولیت
  • نمای فایبر سمنت
  • نمای بایرامیکس

برخی از این نماها متریالی گران قیمتی دارند و برخی دیگر را می‌توان با قیمتی اقتصادی اجرا کرد. در کل متریال نمای ساختمان شامل انواع چوب، آجر، فایبر سمنت برد، سیمان، شیشه و … خواهد بود. انتخاب متریال برای طراحی نما ضروری بوده و عواملی همچون زیبایی، مقاومت، هزینه متریال و اجرای ماده را دربر می‌گیرد. گرچه طراحی نمای ساختمان، روز به روز جدیدتر و جذاب‌تر می‌شود اما افراد انتخاب خود را بر اساس روحیه، سلیقه، قیمت و محبوبیت نما انجام می‌دهند.

عکس ساختمان

نمای بتن اکسپوز

اگر به صنایع بتنی علاقه مند باشید، قطعا از نمای بتن اکسپوز نیز استقبال می‌کنید. در تولید این نما رقابت سنگینی ایجاد شده است. اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان بی تجربه نمی‌توانند کیفیت بالای این محصول را به مشتریان ارائه دهند. علت این امر نیز استفاده از مواد اولیه نامناسب در تولید می‌باشد. بتن اکسپوز توانسته نماهای جذاب و متفاوتی را تولید کند. نما با طرح بتن، چوب، سنگ و… اما دوام و ماندگاری بالا. اگر بخواهیم این ماده را به دقت بررسی کنیم، باید از مستحکم بودن آن صحبت کنیم. علت این استحکام خاصیت چسبندگی سیمان بوده و در هر شرایطی می‌تواند این خاصیت را حفظ نماید.

حتی زمانی که در مجاورت تغییرات جوی و محیط های دارای رطوبت بالا قرار گیرد. جالب است بدانید که اگر این ماده را با اصول مهندسی و طراحی خاص به عمل آورند، می‌تواند برای انواع نمای داخلی ساختمان نیز جذاب باشد. بتن اکسپوز دارای تنوع در شکل ظاهری و قابلیت ساخت و تولید در ابعاد مختلف است. این ماده می‌تواند با سطحی صاف و صیقلی یا دارای تخلل باشد. طراحان نمای ساختمانی می‌توانند جهت خرید بتن اکسپوز ابعاد مدنظر خود را به صورت کاملا منحصر به فرد سفارش دهند و طیف گسترده‌‌ای از این ابعاد را در اختیار داشته باشند. این نما مناسب محیط مسکونی، اداری، تجاری و… است.

نماهای جدید ساختمان

طبق توضیحاتی که در سایت کیان برنا نوشته شده است:

پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی

پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی (Aluminum Composite Panels: ACP) کارایی انرژی، پایداری و زیبایی نمای ساختمان را افزایش می‌دهند. تولیدکنندگان این متریال لوکس، دو ورق آلومینیوم را به یک ماده اصلی متصل می‌کنند که می‌تواند با بافت‌ها، رنگ‌ها و ترکیبات مختلف سفارشی شود. ACP در برابر هوا، خوردگی و ضربه مقاومت و نور خورشید را منعکس می‌کند که در پی آن، هزینه‌های خنک‌کنندگی ساختمان کاهش پیدا می‌کند. این ویژگی‌ها ACP را به یک انتخاب محبوب برای طیف گسترده‌ای از انواع متریال نمای ساختمانی تبدیل می‌کند.

برج‌های البحر (Al Bahr Towers) در ابوظبی امارات دارای یک الگوی پویا و هندسی است که با استفاده از پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی ساخته شده‌اند. این پانل‌ها پوششی بادوام و مقاوم در برابر آب‌وهوای گرم و شرجی امارات ارائه می‌دهند و در عین‌حال، انتقال حرارت از طریق نما به داخل برج را به حداقل می‌رساند، به کارایی انرژی ساختمان کمک می‌کند و علاوه‌بر این، پانل کامپوزیت آلومینیومی وزن کلی ساختمان و هزینه‌های ساخت‌وساز را نیز کاهش می‌دهد و عملکرد سازه را بهبود می‌بخشد.

طبق توضیحاتی که در سایت بانیان نمای مبنا نوشته شده است:

متریال نمای سنگ ساختمان

سنگ یکی از محبوب ترین متریال در طراحی نما است. با وجود تنوع در متریال، بافت و رنگ، سنگ ها از نظر طراحی نما می توانند گزینه های زیادی به شما بدهند. سنگ دارای خصوصیاتی است که می تواند آن را به گزینه مناسبی برای طراحی نما تبدیل کند. از جمله این خصوصیات می توان به مقاومت بالای این ماده در برابر رطوبت اشاره کرد. مقیاس به راحتی دود و گرد و غبار را جذب نمی کند و بنابراین از شکل تمیزتری نسبت به مواد دیگر برخوردار است. اگر از سنگهای با کیفیت در طراحی نما و با روش اجرای مناسب استفاده شود ، تا حدود زیادی از عمر نما اطمینان حاصل خواهد شد. تنوع رنگ و مواد سنگی نیز یکی از مواردی است که نقش بسیار مهمی در تشخیص این ماده از گزینه های دیگر دارد. البته باید توجه داشت که قیمت نمای سنگ می تواند بسیار بیشتر از اکثر گزینه ها باشد.

نمای میکروسمنت

میکروسمنت یک متریال نوین و مدرن است که مزایای بسیار زیادی دارد. این ماده یک پوشش منحصر به فرد شناخته شده و از جنس پلیمری ، کامپوزیت آلی – معدنی بر پایه سیمان ، مواد افزودنی و رنگدانه های معدنی و رزین می باشد. از جدیدترین، متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین نماهای حال حاضر میکروسمنت است. از این متریال برای نمای خارجی و کالبد ساختمان استفاده می‌‌شود و به ظاهر آن هویت می‌بخشد. یکی از پوشش‌های نوین پلیمری – سیمانی، میکروسمنت نما است. این نما قابلیت اجرا برای کف های خارجی ، پله های بیرونی ، دیوار یا فضاهای داخلی مانند سرویس بهداشتی ، پله و … را دارد.

بنابراین می‌توان گفت این نما برای داخل و خارج ساختمان کاربرد دارد. جالب است بدانید که میکروسمنت در سطوح افقی ، عمودی و مورب قابل اجرا می‌باشد. زیرا بدون محدودیت در متراژ و ابعاد و اندازه است و سطحی پیوسته ، یکپارچه و بدون درز و شکافی را ایجاد می‌کند. تنوع این متریال به شما حق انتخاب می‌دهد و می‌توانید آن را با ظاهری مات ، براق یا نیمه براق انتخاب کنید. نمای میکروسمنت مناسب فضاهای مسکونی ، تجاری ، اداری و … است. در برابر آب و رطوبت، مقاومت زیادی از خود نشان می‌‌دهد. به همین خاطر برای فضای حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب انواع نمای ساختمان را بررسی کردیم. هر نما جذابیت و زیبایی منحصر به فردی دارد. اما اگر بحث دوام و کیفیت نمای ساختمان مطرح باشد، باید از نماهای بتن اکسپوز استفاده کرد. چرا که این متریال جدید علاوه بر زیبایی از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سالیان سال با جلوه‌ای خاص، حفظ شود. طراحی و اجرای نمای ساختمان با توجه به سبک انتخابی شما انجام می‌گردد. اما باید در نظر داشت که یکی از مهمترین مراحل پروژه به شمار می رود.

دکمه بازگشت به بالا