استان هابرترین های کسب و کار

برای تفریح کیش بهتره یا قشم؟

کیش بریم یا قشم؟

شما چه سبک سفری را برای خودتان می‌پسندید؟ جزو افرادی هستید که می‌خواهید در طول سفر از ماجراجویی لذت ببرید یا برنامه سفرتان قرار است حس خوب آرامش و آسایش را به یادتان بیاورد؟ اگر می‌پرسید که قشم یا کیش کدام مقصد بهتری است، باید گفت که کیش یک مقصد لوکس است و حتی با وجود توری مانند بیشتر برای کسانی مناسب است که دوست دارند در طول سفر از امکانات رفاهی و تفریحی مدرن استفاده کنند، در صورتی که قشم صاحب طبیعت خاصی است و با توجه به وسعت زیادش برای کسانی که اهل ماجراجویی و لذت بردن از طبیعت هستند، مقصد مناسب‌تری است. اگر به فکر رزرو تفریحات کیش هستید ولی در ذهنتان سوال است که کیش بروید یا قشم؟ تا آخر این مطلب با ما باشید.

مقایسه قشم و کیش از نظر جغرافیایی

اینکه کیش یا قشم کدام‌یک برای سفر بهتر هستند، کاملا بستگی یه خواسته‌های شما از یک سفر دارد. در مقایسه ابتدایی این دو جزیره، باید به ابعاد آن‌ها اشاره کنیم و بگوییم که کیش بزرگتر است یا قشم؟ طبق آورده‌ها، کیش مساحتی برابر با تقریبا 90 کیلومتر مربع دارد و مساحت قشم برابر با 1491 کیلومتر مربع است. بنابراین با توجه به این اختلاف مساحت، می‌توان گوناگونی محیطی در جزیره قشم و تنوع آن را به خوبی دریافت کرد؛ اما قطعا تفاوت‌های میان این دو جزیره به همین مورد ختم نمی‌شود.

از طرف دیگر، این وسعت باعث می‌شود دیدن جاذبه‌ها در قشم با طی مسافت بیشتر همراه باشد در حالی که کیش چون مساحتش کم است، مسافت طولانی را تجربه نمی‌کنید. مورد دیگری که در قیاس ابتدایی این دو مقصد گردشگری وجود دارد، مربوط به میانگین دمایی آن‌هاست. در حالت کلی، کیش میانگین دمایی 26.6 درجه سلسیوس و قشم هم میانگین دمایی 26 درجه سلسیوس دارد که اختلاف آن‌ها بسیار ناچیز است و می‌توان آن‌ها را یکی دانست.

برای تفریح کیش بهتره یا قشم

بافت شهری کیش بهتر است یا قشم؟

اگر بخواهیم دیدی کاملا جزئی‌تر به بافت شهری کیش و قشم داشته باشیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که جزیره کیش، از ابتدا نگاه ویژه‌تری نسبت به جزیره قشم در زمینه گردشگری به خود معطوف کرده است، در نتیجه از لحاظ زیرساخت و برخی امکانات، خدمات بهتری را می‌تواند به گردشگران بدهد. ضمن اینکه بخشی از زیرساخت‌هایش تازه‌ساز و نو است در حالی که زیرساخت‌ها در قشم اغلب کهنه و قدیمی‌اند. از زاویه‌ای دیگر، می‌توان گفت که جزیره کیش دارای بافت مدرن‌تری نسبت به قشم است و برخی برای استفاده از تورهای لوکسی مانند  این جزیره پر زرق و برق را انتخاب می‌کنند.

در عوض قشم هم بافت سنتی‌تری دارد که بسیاری از گردشگران به همین منظور به این جزیره سفر می‌کنند. این بافت سنتی توجه بسیاری از طبیعت‌گردان، گردشگران ماجراجویان و دوست‌داران محیط زیست را به خود جلب می‌کند. بنابراین این به سلیقه شما بستگی دارد که خواهان فضاهای لوکس و مدرن هستید یا سنتی و بومی؟ البته در کیش هم فضاهای بومی و سنتی پیدا می‌شود ولی بسیار کم و محدود است.

سواحل کیش بهتر است یا قشم؟

احتمالا یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های مسافران برای سفر با تور قشم یا تور کیش، بازدید از سواحل‌ آن‌هاست. هم جزیره کیش و هم جزیره قشم، سواحل زیبایی دارند که قدم زدن کنار آب را بسیار جذاب‌تر و خواستنی‌تر می‌کنند، ولی دو فضای متفاوت از هم دارند. به این نکته هم توجه کنید که در این سواحل می‌توانید رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌هایی هم بیابید و زمان خود را در آن‌ها نیز سپری کنید. اما تفاوت‌هایی در این میان وجود دارد، همین تعدد کافه، رستوران و هتل است که هر کدام از آن‌ها در کیش به نسبت قشم، در مقیاس و تعداد بیشتری وجود دارند.

با این حال، سواحل جزیره قشم کمی خلوت‌تر از سواحل کیش هستند و می‌توان این خلوتی را یک برتری برای سواحل قشم محسوب کرد. به دلیل مساحت بیشتری که جزیره قشم دارد، جاهای دنج بیشتری هم هست و جمعیتی که می‌خواهند از سواحل بازدید کنند، به این دلیل فضای بیشتری در اختیار خواهند داشت. در حالی که کیش، فضای کوچکتری دارد و اسکله‌ها و سواحل معروفش محدودند اما یک نکته اساسی و مهم، امکان استفاده از پلاژها در کیش است. به شما پیشنهاد می کنیم اگر دوست دارید بهترین بهره را از آفتاب گرم تابستان ببرید،  را از دست ندهید.

رستوران های قشم بهتر است یا کیش

رستوران و شکم گردی، معیار دیگری برای مقایسه کیش و قشم است. شاید این مسئله به خودی خود باعث نشود یک مقصد را انتخاب کنید، امّا بدون شک بی‌تأثیر در انتخاب مقصد هم نیست زیرا شکم‌گردی و خوراک، لذت سفر را کامل می‌کند. در رابطه با رستوران‌ها هم می‌توان به چند نکته اشاره کرد. تنوع رستوران‌ها در هر دو جزیره زیاد است و شما می‌توانید هم رستوران‌های لوکس پیدا کنید، هم رستوران‌های اقتصادی؛ اما مهم‌ترین اختلاف در تعداد است. جزیره کیش با وجود زمینه گردشگری پیشینی که داشته، تعداد رستوران‌های نسبتا بیشتری را از نظر تنوع در خود جای داده است. لیستی از رستوران‌های کیش و همچنین را در این مطالب می‌توانید ببینید.

نکته دیگر، به سبک وعده‌های غذایی بازمی‌گردد. گوناگونی و کم و کیف غذاهای بومی و سنتی که در قشم به گردشگران ارائه می‌شود در مقایسه با جزیره کیش، بیشتر است. به این مورد نیز دقت کنید که با توجه به تعدد و اوقات پرمسافر، حتی گاهی قیمت وعده‌های غذایی برخی از رستوران‌ها، بیشتر از پایتخت می‌شود!

از نظر اقامتگاه، سفر به قشم بهتر است یا کیش

تفاوت اقامتگاه در کیش یا قشم چندان زیاد نیست و به قول معروف «هر چه قدر پول بدهی آش می‌خوری» اما اینکه حق انتخاب در کدام جزیره بیشتر است، باید بگوییم کیش این مورد هم مانند رستوران‌هاست. اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی در قشم خیلی بیشتر از کیش است، در عوض تعداد تنوع هتل‌ها و همچنین هتل‌های لوکس هم در جزیره کیش بیشتر است.

بنابراین اگر اهل اقامت در هتل هستید و برایتان کیفیت و ستاره هتل مهم است، کیش از این نظر تنوعی از هتل‌ها را پیش رویتان می‌گذارد؛ امّا در قشم با وجود اینکه هتل‌های با کیفیت هم یافت می‌شود، تعداد هتل‌های با کیفیت و ویژه به اندازه کیش نیست. ولی اگر اهل اقامت‌های بومگردی و تجارب ویژه باشید، قشم اقامتگاه‌های بومگردی متنوعی دارد که مردم بومی آنها را اداره می‌کنند. به این صورت با اقامت در خانه‌های بوم‌گردی، فرهنگ مردم قشم هم از نزدیک خواهید دید و حتّی گاهی در مراسمشان شرکت داده می‌شوید.

برای خرید کیش بهتر است یا قشم

برای خرید لباس قشم بهتر است یا کیش ؟ همیشه خرید کردن از دلایل سفر به جنوب و جزیره‌های کیش و قشم برای عده‌ای بوده و هست. اینکه این جزایر، جزو هستند در پررونق بودن پاساژهای کیش و قشم موثر بوده. با این وجود اختلافاتی هم از این حیث میان کیش و قشم پیداست. خرید کردن در معمولا کمی گران تمام می‌شود حتّی گاهی از خرید در شهرهای بزرگ دیگر مثل تهران هم گران‌تر در می‌آید. اما در این حالت هم باز عده‌ای خرید از این‌جور اماکن و فضاها را ترجیح می‌دهند چون به نظرشان تنوع اجناس خارجی در کیش بیشتر از سایر شهرهای ایران است.

توجه داشته باشید که خرید از فروشگاه‌های لوکس حتما به معنای خرید کالای اصل نیست و حتما توصیه می‌شود که محصول مورد نظر را پیش از خرید چک و بررسی کنید. امّا در می‌توان کالاها و محصولات را ارزان‌تر هم پیدا کرد. قشم هم فروشگاه‌های لوکس دارد هم ارزان؛ اما به نسبت کیش تعداد پاساژهای لوکسش کمتر است. در واقع، خرید ارزان و متنوع را در قشم بهتر می‌توانید پیدا کنید.

 جاذبه‌های قشم بهتر است یا کیش؟

قشم و کیش از نظر دیدنی‌هایشان هم با هم فرق دارند. گر چه دو جزیره نزدیک هم هستند امّا در قشم فضاهای طبیعی و بکر بیشتر از کیش به چشم می‌خورد. بیشتر  توسط طبیعت طی میلیون‌ها سال پیش ایجاد شده‌اند و برای دیدنشان باید پا در طبیعت بگذارید. جاذبه‌های فرهنگی‌اش هم لازم است وارد جوامع بومی شوید تا از نزدیک فرهنگشان را ببینید. امّا فضای متفاوتی نسبت به قشم دارند و معمولا توسط انسان ساخته شده‌اند. در کیش هم می‌توان طبیعت یافت امّا وسعت و تنوعش به اندازه قشم نیست، به جای آن تا دلتان بخواهد فضاهای جدید و مدرن وجود دارد.

تفریحات کیش بهتر است یا قشم؟

اگر اهل تفریحات و به خصوص استفاده از تفریحات آبی هستید، به راحتی می‌توان کیش را برنده رقابت بین کیش یا قشم دانست. البته که در قشم هم بازی‌های معمول آبی مانند جت اسکی، پاراسل بنانا و… را می‌توان پیدا کرد؛ اما گسترده‌تر و متنوع‌تر هستند. نکته دیگری که در مقایسه این جزیره جذاب باید بدانید این است که برخلاف کیش که به پلاژ آقایان و بانوان خود مشهور است در قشم خبری از پلاژ برای شنا در آب نیست و می‌توانید به جای آن به سراغ غواصی بروید. حالا بد نیست کمی هم پا به خشکی بگذاریم و به این نکته توجه کنیم که پاساژهای لوکس کیش این روزها برای سرگرمی و لذت بردن گردشگران دست به خلاقیت‌های زیادی می‌زنند از برگزاری جشنواره‌ها گرفته تا شهربازی‌های واقعیت مجازی.

 کیش یا قشم، کدام مخارج بیشتری دارد؟ 

بیشتر مردم در انتخاب بین کیش یا قشم اولین فاکتوری که در نظر می‌گیرند هزینه است. با وجود اینکه هر دو جزیره توریستی هستند و امکانات گوناگونی را پیش‌روی شما می‌گذارند، اما ممکن است روند هزینه در آن‌ها یکی نباشد! با یک نگاه کلی باید گفت که کیش جزیره گران‌تری است و با وجود تعداد زیاد هتل‌های 5 ستاره، تفریحات لوکس و رستوران‌های متنوع، ممکن است حسابی شما را به خرج بیندازد. اما در قشم برای امکانات رفاهی و خرید احتمالاً خرج کمتری داشته باشید؛ اما باید بعد مسافتی را هم در نظر بگیرید اگر بخواهید بیشتر جاذبه‌های طبیعی این جزیره را ببینید و با خودروی شخصی به آنجا نرفته باشید، احتمالاً در بخش حمل‌و‌نقل باید هزینه بیشتری به نسبت کیش بپردازید.

مقایسه کیش و قشم در خرید تور

تا اینجا از تفاوت‌های کیش یا قشم به عنوان دو مقصد پرطرفدار جنوب کشور برای شما گفتیم؛ اما در بحث خرید تور هم بین این دو جزیره تفاوت‌هایی وجود دارد، چه از نظر قیمت و چه از نظر پکیج‌ها؛ مثلاً در برخی از پکیج‌های مربوط به قشم، بازدید از جاذبه‌ها هم در نظر گرفته می‌شود و حتی ممکن است تور آن به صورت ترکیبی برگزار شود؛ یعنی شما به غیر از جزیره قشم از دو جزیره هنگام و هرمز هم دیدن می‌کنید.

از طرف دیگر در کیش، خرید و تفریح معمولاً در اولویت قرار دارد، پیشنهاد ما به شما این است که پس از انتخاب مقصد تورهای مختلف مربوط به آن را مقایسه کنید و بهترین را برای خودتان انتخاب کنید؛ مثلاً اگر می‌خواهید به کیش سفر کنید، حتماً با رفتن به صفحه  بهترین گزینه ممکن را برای سفرتان انتخاب کنید.

سخن آخر

اگر همچنان می‌پرسید قشم بریم یا کیش، باید بدانید که در کیش بیشتر با مدرنیته سر و کار دارید و سرگرمی‌ها، شما را با جاذبه‌های انسان‌ساخت دربرگرفته‌اند. حالا، اگر بیشتر به جاذبه‌های طبیعی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید به نسبت کیش، کمتر به فضاهای شلوغ بربخورید، حتما قشم را انتخاب کنید. باز برای اینکه به جواب سوال کیش یا قشم را انتخاب کنیم نزدیکتر شوید، بهتر است تمامی موارد گفته شده را در کنار هم قرار دهید و سپس یک نتیجه‌گیری کامل و جامع داشته باشید.  و کیش در کنار سفرنامه‌ها هم می‌توانند منابع خوبی برای تصمیم گیری بهتر شما باشند، زیرا در این مطالب به لایه‌های دیگری هم پرداخته شده که به تصمیم‌گیری شما کمک می‌کند. حالا از نظر شما، کیش یا قشم را انتخاب کنیم؟

دکمه بازگشت به بالا