اقتصادی

بحران‌زایی ترکیه در تحریم‌های نفتی غربی علیه روسیه

ترکیه با اصرار بر قوانین بیمه جدید نفتکش ها، به یک مانع بزرگ در یک طرح پیچیده بین المللی برای محروم کردن روسیه از درآمدهای نفتی دوران جنگ تبدیل شده است.

به گزارش شبکه، روز جمعه تعداد نفتکش هایی که برای خروج از دریای سیاه از طریق تنگه بسفر و داردانل ترکیه منتظر بودند، ادامه یافت.

علیرغم فشار مقامات غربی، آنکارا آمادگی لغو قوانین جدید بازرسی بیمه را که اوایل ماه جاری اجرایی شد، نیست.

شرکت کشتیرانی ترایبکا روز جمعه اعلام کرد که در مجموع 28 نفتکش در انتظار خروج از تنگه بسفر و داردانل هستند.

برای محدود کردن واردات نفت مسکو، کشورهای ثروتمند G7، اتحادیه اروپا و استرالیا موافقت کرده اند که ارائه خدمات حمل و نقل مانند بیمه به نفتکش های حامل نفت روسیه به ارزش بشکه ای بیش از 60 دلار را ممنوع کنند.

در همین راستا سازمان دریانوردی ترکیه اعلام کرده است که نفتکش های فاقد مدارک بیمه ای لازم را خارج از آب خود نگه می دارد.

شرکت‌های بیمه غربی می‌گویند که نمی‌توانند اسناد درخواستی ترکیه را ارائه کنند، زیرا اگر محموله‌های نفتی تحت پوشش آنها بیش از 60 دلار فروخته شده باشد، ممکن است با تحریم‌ها مواجه شوند.

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که صندوق‌های بین‌المللی مرتبط با نشت نفت ممکن است نتوانند خسارات وارده را در صورت سانحه کشتی بر خلاف تحریم‌ها جبران کنند. با این حال، ترکیه به مذاکرات با سایر کشورها و شرکت های بیمه ادامه می دهد.

بیشتر کشتی‌هایی که در نزدیکی آبراه‌های ترکیه منتظر حرکت هستند، کشتی‌های اتحادیه اروپا هستند و بسیاری از آنها نفت را به مقصد بنادر این بلوک حمل می‌کنند. این موضوع باعث خشم متحدان غربی در آنکارا شد.

سازمان دریانوردی ترکیه اعلام کرده است که هشت نفتکش را که فاقد بیمه حفاظتی و غرامت هستند و منتظر عبور از تنگه داردانل در دریای مرمره هستند هدایت می کند تا از آب خارج شوند. این تانکرها به عنوان اقدامی اضافی برای عبور از داردانل اسکورت خواهند شد.

یک منبع کشتیرانی گفت: “چهار نفتکش منتظر عبور از تنگه داردانل، با اسکورت یدک‌کش‌ها، روز شنبه از این مسیر عبور خواهند کرد.”

یک نفتکش با پرچم ترکیه روز جمعه پس از دریافت نامه حفاظت و غرامت از یک شرکت بیمه که عضو گروه بین المللی حفاظت و غرامت است، از تنگه بسفر عبور کرد.

تردد نفتکش ها در آب های ترکیه نگرانی هایی را برای بازار نفت و نفتکش ها ایجاد کرده است. میلیون ها بشکه نفت از بنادر روسیه از طریق تنگه بسفر و داردانل ترکیه به سمت دریای مدیترانه حرکت می کند.

بیشتر نفتکش هایی که منتظر عبور از تنگه بسفر هستند با نفت قزاقستان بارگیری می شوند. جانت یلن، وزیر دارایی روسیه روز پنجشنبه گفت که دولت آمریکا دلیلی برای هدف قرار گرفتن نفتکش ها توسط کلاس جدید ترکیه نمی بیند.

وی افزود: واشنگتن هیچ دلیلی نمی بیند که معتقد باشد روسیه در تصمیم ترکیه برای مسدود کردن کشتیرانی شریک است.

کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که این تاخیر هیچ ارتباطی با مکانیسم سقف قیمتی ندارد و ترکیه می‌تواند سیاست‌های بیمه خود را مانند گذشته بررسی کند.

سخنگوی این کمیسیون گفت: ما برای شفاف سازی با مقامات ترکیه در تماس هستیم و در تلاش هستیم تا وضعیت را حل کنیم.

به گزارش رویترز، ترکیه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین روابط خوبی با روسیه و اوکراین داشته است. این کشور نقشی کلیدی در توافقی تحت حمایت سازمان ملل در ماه ژوئیه برای آزاد کردن صادرات غلات از بنادر دریای سیاه اوکراین ایفا کرد. اما روابط بین آنکارا و واشنگتن متلاطم بوده است و ماه گذشته ترکیه بار دیگر از آمریکا خواست تا کمک به کردهای روسیه را پایان دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا