اُمیکرون چیست و در برابر آن چه باید کرد؟

اُمیکرون چیست و در برابر آن چه باید کرد؟

شیوع ویروس کرونای جدید به نام Omicron نگرانی های جدیدی را در سراسر جهان ایجاد کرده است. بر اساس گزارش‌هایی که تاکنون در مورد این سویه جدید منتشر شده است، ما با گونه‌ای قوی‌تر از کووید 19 روبرو هستیم.

به گزارش شبکه، به نقل از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر فرهاد سیف، کارشناس ایمونولوژی و استادیار پژوهشی در این زمینه جدید را در قالب یادداشت ارائه کرد.

بر اساس تحقیقات دکتر سیف، نوع B 1.1.529، که در ابتدا واریانت Nu نامیده می شد و قبلاً توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک نوع طبقه بندی شده بود، برای اولین بار در 24 نوامبر در آفریقای جنوبی گزارش شد و به عنوان یک گونه نگران کننده گنجانده شد. . این سویه که اکنون با نام Omicron شناخته می شود، ابتدا در 10 مورد در 3 کشور جهان شناسایی شد، اما دیروز 13 مورد مثبت در هلند و 2 مورد در دانمارک و استرالیا گزارش شد.

این گونه دارای 32 جهش در موقعیت سنبله بود که از نظر ایمن سازی بسیار مهم است. واریانت ها اغلب ناشی از تکثیر ویروسی و پتانسیل جهش بالاتر در افراد دارای نقص ایمنی هستند، بنابراین توجه به این بیماران و دریافت به موقع واکسن ها و تقویت کننده ها ضروری است. دو جهش برای گونه های Nu K417N و E484A مهم هستند که شبیه به نوع بتا هستند و برای ایجاد مقاومت در برابر واکسن بسیار مهم هستند. این نوع از دو جهت مهم است. افزایش عفونت و افزایش فرار ایمنی می تواند باعث ایجاد امواجی شود که بسیار شدیدتر از امواج دلتا هستند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین بر نیاز به تداوم انطباق با پروتکل، به ویژه در بین دریافت کنندگان واکسن تاکید می کند.

“سه جهش در این نوع (omicron) می‌تواند ویروس کرونا را به هدفی مبهم‌تر برای آنتی‌بادی‌های تبدیلی تولید شده توسط واکسیناسیون یا عفونت قبلی تبدیل کند. برای شیمیدانان معنی دارد و برای دسترسی به داده های بیشتر به آزمایش های بیشتری نیاز است، اما به طور کلی، کاهش خنثی سازی آنتی بادی هرگز چیز خوبی نیست. “

او گفت: “ما انتظار داریم که جهش در این نوع آنتی‌بادی‌های واکسن را خنثی کند یا به طور کامل از عفونت قبلی جلوگیری نکند.” صرف نظر از اینکه این جهش در نهایت گسترش می یابد یا نه، توصیه می شود هر کاری ممکن است انجام دهید تا خطر ابتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب را به حداقل برسانید. با توجه به تعداد زیادی جهش در این واریانت، به ویژه در موقعیت های سنبله و نوکلئوکپسید، می توان آن را با PCR تشخیص داد و از کیت ها بر اساس پرایمرهای خاص استفاده کرد.

جهش های منحصر به فرد در 5 جهت تاج

این امر به ویژه در کشورهایی که کمبود تجهیزات توالی یابی نسل بعدی برای ردیابی انواع موجود در آن وجود دارد مفید است. جهش در مناطق RBD و NTD ویروس می تواند منجر به مقاومت در برابر آنتی بادی های خنثی کننده (آنتی بادی های خنثی کننده و آنتی بادی های مونوکلونال (تک خطی) شود. افزایش انتشار ویروسی حذف پروتئین غیر ساختاری 6 ویروس یا ژن nsp6 ممکن است منجر به افزایش فرار ویروس در ایمنی ذاتی شود.

این حذف ممکن است اثر آنتاگونیستی بر عملکرد اینترفرون داشته باشد و در نتیجه قابلیت انتقال ویروس را افزایش دهد. جهش در محل نوکلئوکپسید می تواند عفونت زایی ویروس را افزایش دهد. احتمال عفونت مجدد آن بیشتر از سایر سویه های نگران کننده است. Biontec اعلام کرده است که می تواند در عرض شش هفته واکسن موثری علیه سویه جدید ویروس کرونا ایجاد کند. این شرکت گفت انتظار دارد طی دو هفته آینده داده های بیشتری در مورد سویه های جدید و نگران کننده ویروس کرونا به دست آورد تا مشخص شود که آیا نیازی به بهبود واکسن کروناویروس فایزر-بیونتک علیه این سویه وجود دارد یا خیر.

Biontec اعلام کرده است که داده های آزمایش آزمایشگاهی سویه جدید ظرف دو هفته آینده در دسترس خواهد بود. این داده‌ها تعیین می‌کنند که آیا نوع B.1.1.529 (Omicron) می‌تواند از پاسخ ایمنی ناشی از واکسن کرونا فرار کند یا خیر. در این صورت، فایزر و بیوتک می‌توانند واکسن کروناویروس خود را ظرف شش هفته دوباره طراحی کنند و محموله‌های اولیه واکسن جدید را ظرف 100 روز ارسال کنند. واریانت جدید omicron دارای جهش‌های زیادی است، احتمالاً در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده و مونوکلونال مقاوم است و از نظر بالینی نسبت به سایر واریانت‌ها از میزان عفونت مجدد بالاتری برخوردار است، اما امکان تشخیص با PCR قابل کنترل است. تنوع مهم در نظر گرفته می شود.

جهش در گونه های Omicron در سایت های RBD و NTD تاکتیک های ویروس را تغییر داده است و این جهش ها گاهی اوقات می توانند به خود ویروس آسیب بزنند زیرا بیشتر به گیرنده ACE2 متصل می شود و قسمت های حساس RBD را در معرض دید قرار می دهد. ویروس ها به سیستم ایمنی بدن متصل می شوند و افنیتی این ارتباط را افزایش می دهد.

افزایش بیان RBD ممکن است به دلیل تغییر در گلیکوزیلاسیون روی سطح ویروس پس از این جهش باشد. این به این دلیل است که این گلیکوزیلاسیون قبلاً قسمت RBD را استتار می کرد و این استتار از سرکوب کامل ویروس جلوگیری می کرد. به خاطر داشته باشید که برای انتشار ویروس به سویه غالب، همراه با سیستم ایمنی میزبان، Omicron باید با سویه های دلتا و دلتا پلاس رقیب خود مبارزه کند، که به سادگی با سویه های دلتا رقابت نمی کنند. به نظر می رسد که انواع آلفا و بتا به راحتی بر انواع دلتا سوار شده و بر انواع تسلط دارند.

ثابت شده است که جهش های زیاد در این ویروس ها از نظر ایمنی هومورال و همچنین آنتی بادی های مونوکلونال (درمانی) بر واکسن ها تأثیر می گذارد، بنابراین واکسن هایی که هم ایمنی هومورال و هم ایمنی سلولی را فعال می کنند در این زمینه موفق تر خواهند بود، اما واقعیت این است که اگر این ویروس مانند ویروس اصلی ووهان با سیستم ایمنی از دو سال پیش بود، نرخ مرگ و میر شش برابر بیشتر از امروز بود.

بنابراین امروز این مشکل جایی ندارد و خدا را شکر می کنم که با واکسیناسیون و ایمنی طبیعی این مشکل حل شده است. واکسیناسیون های روتین کامل برای همه افراد واجد شرایط. به افرادی که 1 یا 2 دوز روی پلتفرم سینوفارم دریافت کرده‌اند، توصیه می‌شود بلافاصله پس از 3 تا 4 ماه، دوز تقویت کننده را دریافت کنند. برای بعد به آن نیاز خواهید داشت. در صورت لزوم از واکسن های غیرفعال شده با ویروس یا بازهای ناقل برای ایمن سازی تقویتی استفاده نکنید، زیرا سیستم ایمنی نباید با پروتئین های غیر ضروری به جز پروتئین های ایمنی غالب مرتبط باشد.

مرزهای ورودی کشور باید بدون استثنا کنترل و قرنطینه شود و افرادی که از کشور مشکوک وارد می شوند باید حداکثر تا دو هفته در قرنطینه باشند. مردم فاصله گذاری اجتماعی و ماسک را رعایت کنند. هنگام ایمن سازی افراد زیر 3 سال اقدامات منطقی باید انجام شود. در این مواقع هیچ مشکلی وجود ندارد و سیستم های ایمنی و رعایت پروتکل دوباره ما را شکست خواهد داد. نگران نباش. با وجود تمام تفاسیر، شواهدی برای افزایش انتقال omicron هنوز کافی نیست.

هنوز شواهد کافی برای افزایش شدت بیماری ناشی از omicron وجود ندارد. گزارش های اولیه از جوانان در آفریقای جنوبی نشان می دهد که این بیماری خفیف است، اما چند هفته طول می کشد تا علائم به طور کامل برطرف شوند.

شواهد اولیه نشان می دهد که احتمال عفونت مجدد Omicron بیشتر است. شواهد اولیه نشان می‌دهد که کورتیکواستروئیدها و مسدودکننده‌های IL-6 هنوز در موارد شدید کوویدیم مؤثر هستند. ارزیابی اثربخشی واکسن علیه Emicron باید در اولویت باشد و در عرض چند هفته تصمیم گیری خواهد شد. توصیه های WHO برای بخش های تحقیقاتی: گسترش توالی ژنوم ویروس ها، ارزیابی انتقال و عفونت گونه ها، ارزیابی کارایی واکسن، تجزیه و تحلیل خطر و بررسی روش های بهداشت عمومی برای مدیریت بیمار. توصیه‌هایی برای عموم مردم: رعایت حداقل 1 فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک‌های استاندارد، باز کردن پنجره‌ها برای تهویه بهتر به ویژه در مکان‌های عمومی، پرهیز از ازدحام و تجمعات، رعایت بهداشت دست، استفاده از واکسن یا اضافه کردن واکسن.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا