افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی/ کاهش شکایات نسبت به سال گذشته
مدیرعامل بیمه دی با بیان اینکه طرف قراردادهای این بیمه به حدود ۱۷۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور افزایش یافته است، گفت: نسبت به سال گذشته شکایات ما خیلی کاهش پیدا کرده و در سطح بیمه مرکزی هم رتبه خوبی به لحاظ کمترین شکایتها داریم و در رتبه دوم هستیم.
طاهر موهبتی در گفتوگو با شبکه، با بیان اینکه عمده سهامداران بیمه دی، خانواده شهدا هستند که به بنیاد شهید و امور ایثارگران وکالت دادند، گفت: ما در بیمه دی یک پورتفوی ۱۷ هزار میلیارد تومانی داریم که بخش قابل توجهی از آن بیمه ایثارگران است. بنابراین دولت باید برای این موضوع اعتبار قرار دهد که سالیانه این کار را میکند؛ با وجود این همواره چالشهایی هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه ایثارگران حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هستند، افزود: در قانون آمده کلیه هزینههای درمانی ایثارگران باید رایگان باشد و آنها بابت هزینههای درمانی خود وجهی حتی شامل فرانشیز پرداخت نکنند؛ البته هزینههای درمانی هم در حال حاضر خیلی بالاست. در مرحله بعدی دو خدمت عمده بیمه دندانپزشکی و عینک از بسته خدمتی ما کم میشود و یکی از گلایه ایثارگران همین است. در حالی که این قصور از بیمه دی یا بنیاد شهید نیست، زیرا آییننامه و مقررات به ما اجازه ورود به ارائه خدمات دندانپزشکی و عینک را نمیدهد.
مدیرعامل بیمه دی خاطرنشان کرد: البته باید توجه کرد این نیاز جانباز است؛ بسیاری از جانبازان اعصاب و روان بهدلیل فشارهایی که به دندانشان وارد میکنند، به خدمات دندانپزشکی نیاز دارند اما قانون به ما اجازه ارائه این خدمات را نمیدهد. از سوی دیگر این درمان تکلیفی را در یک فرآیند بیمه تکمیلی به مناقصه میگذارند، اما مقرراتی در بیمه مرکزی حاکم است که اینجا هم باعث میشود خدمات کاهش پیدا کند. در عین حال ایثارگر این را نمیداند و حس میکند که خدمات از سوی بیمه برایش کامل ارائه نمیشود و باعث ایجاد نارضایتی میشود.
مطالبه ۱۸۰۰ میلیاردی بیمه دی از دولت
موهبتی با بیان اینکه ارائه خدمات بیمهای به اعتبار نیاز دارد، گفت: ما به محدودیتهای دولت در تامین اعتبار واقف هستیم. در حال حاضر ما بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان از دولت مطالبه داریم که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سالهای قبل است که آن را هم به قیمت روز نمیدهند. همچنین در سال ۱۴۰۱، هزینه بیمه درمان ایثارگران از ۱۷۴ هزار تومان برای هر نفر در ماه در سال ۱۴۰۰، با ۱۰۳ درصد افزایش، به ۳۵۳ هزار تومان رسید. در سال ۱۴۰۲ باز هم این عدد افزایش پیدا کرد و به ۵۷۰ هزار تومان رسید.
وی ادامه داد: با وجود این، شرایط موجود در جامعه و تورم در بخش سلامت باعث شده که با وجود افزایشهای صورتگرفته آن هم در حالی که میانگین بودجه تا ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند، این افزایشها پاسخگوی نیاز نباشد. از آن طرف با وجود اینکه بخشی از هزینهها در بودجه دیده میشود اما تخصیص نمییابد و بدهی شکل میگیرد. این موضوع هم نارضایتی ایجاد میکند، وقتی طرف قرارداد بیمه پولش را بهموقع نگیرد، یعنی ممکن است ما مدت زیادی بعضا تا هشت ماه هم به مراکز درمانی طرف حساب خود بدهکار باشیم.
مدیرعامل بیمه دی گفت: اما در حال حاضر با تدابیری که در بنیاد و بیمه دی صورت گرفته، دیگر در سراسر کشور تاخیر جدی بیش از دو ماه نداریم. همچنین اسناد مستقیم، یعنی اسنادی که بیمهشده به بیمارستانهای غیر طرف قرارداد مراجعه میکند و سندش را برای پرداخت به بیمه میدهد، ۲۰ درصد هزینههای ما است. این کار هم حدود یک ماه طول میکشد اما ما پرداخت آن را به ۱۵ روز رساندیم.
موهبتی با بیان اینکه طرف قراردادهایمان را به حدود ۱۷۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور افزایش دادیم، گفت: با وجود این هر زمان که کمبود باشد آمادگی داریم که دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و مراکز بهداشتی درمانی را در سراسر کشور فراهم کنیم. همچنین در کشور ۴۸ شعبه و ۶۰ بیمهگذار داریم که یکی از آنها بنیاد است. دیگر بیمهگذارها شامل وزارت نیرو، وزارت مسکن، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد، قرارگاه خاتم میشود.
رشد ۱۳۴ درصدی ارزش سهام
وی درباره نحوه پرداختیها از سوی بیمهگذاران توضیح داد: بهجز قرارداد ایثارگران، اگر هر بیمهگذاری در پرداخت خود تاخیر کند، قرارداد را تعلیق میکنیم، اما درباره ایثارگران نگاه ما ملی و وظیفهای است حتی اگر به این موضوع از نظر اقتصادی انتقاد وارد شود. البته با وجود اینکه از بنیاد شهید مطالبه داریم و این باعث شده سهام بفروشیم، ارزش سهام ما ۱۳۴ درصد رشد کرده؛ این در حالی است که میانگین ارزش سهام بیمهها ۱۷ درصد رشد داشت.
مدیرعامل بیمه دی ادامه داد: اخیرا هم افزایش سرمایه داشتیم که به همان میزان ارزش سهام هم افزایش پیدا میکند. بنابراین با وجود محدودیت ها به نظر می رسد امسال سال خوبی به لحاظ بنگاهداری هم بوده که قطعا بخشی به دلیل برکت کاری است که در حوزه ایثارگری از بعد ملی و اخلاقی انجام دادیم. ما با وجود مطالبه ۱۸۰۰ میلیاردی، هیچ خدمتی را تعلیق نکردیم. البته تلاشهایی هم انجام شده که بخشی از طریق تهاتر اموال و بخشی هم با تلاشهایی که دولت از طریق فروش اوراق انجام میدهد، بتوانیم مطالبات خود را دریافت کنیم.
موهبتی اظهار کرد: بیمه را افراد در دوران جوانی پرداخت میکنند برای دوران سالمندی خود و دیگران، یا در دوران پولداری خود در دوران بیپولی خود و دیگران، یا در دوران سلامت خود برای دوران بیماری خود دیگران؛ اما پورتفوی ایثارگران این شرایط را ندارد، آنها یا داغدیده هستند یا جانباز یا آزاده. میانگین سنی آنها هم سالمندی و ۵۰ سال است، این در بیمه ریسک بالایی دارد؛ به همین دلیل کار ما خیلی سخت است.
وی ادامه داد: از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ایثارگر، بهطور میانگین ۱۰ بار مراجعه میکنند. این عدد در بیمه پایه شاید ۶۰ درصد پایینتر از میانگین باشد اما در بیمه تکمیلی ریسک بالایی است. از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هم حدود ۷۲ درصد یک بار در سال به مراکز طرف قرارداد مراجعه میکنند. بیشترین مراجعات هم به بیمارستان خاتم و بقیهالله ساسان در تهران است.
هزینههای ماهانه بیمه دی، ۱۰۸۰ میلیارد تومان است
مدیرعامل بیمه دی درباره بودجهای که از سوی دولت به بیمه دی اختصاص یافته، توضیح داد: قرارداد ما ۱۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد است و از این میزان ۲۰۰۰ میلیاد تومان در بودجه مصوب دولت نبوده که بنیاد باید از سایر منابع از جمله فروش ملک تامین کند که کار سختی است. البته بنیاد هم بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشت. ماهانه بهطور میانگین حدود ۸۸۰ میلیارد تومان از بنیاد به بیمه دی پرداخت میشود در حالی که هزینههای ما بالغ بر ۱۰۸۰ میلیارد تومان است. اگر این مابهالتفاوت ۲۰۰ میلیاردی را در ۱۲ ماه سال در نظر بگیریم، بهمعنای ۲۴۰۰ میلیارد تومان کسری است.
موهبتی با بیان اینکه دولت برای پرداخت به بنیاد شهید و بیمه دچار مشکلات مالی است، افزود: نسبت به سال گذشته شکایات ما خیلی کاهش پیدا کرده و در سطح بیمه مرکزی هم رتبه خوبی بهلحاظ کمترین شکایتها داریم و در رتبه دوم هستیم. البته در حوزه ایثارگران خیلی بهتر میتوانیم بروز پیدا کنیم اما نسبت به قبل با وجود همه مشکلاتی که وجود دارد، شرایط بهتر شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته هیچ بدهی در بیمه دی ایجاد نشد و در دوره جدید بدهی جدیدی ایجاد نشده و اگر همه پرداختیهایمان انجام شود، مشکلی از نظر بدهی انباشته نداریم. همچنین امسال سود سهام ما رشد خوبی داشت ارزش سهام ما افزایش پیدا کرده و فروشمان هم دو برابر شده است. سهم بازارمان با افزایش به ۷.۱ رسیده است و امیدواریم سال آینده بتوانیم فروشمان را به ۳۰ هزار افزایش دهیم.
صدور بیمه بدنی بر حسب کیلومتر
مدیرعامل بیمه دی با اشاره به نوآوریها در محصولات بیمه دی گفت: برای مثلا ما در زمینه بیمه بدنه خودرو، بیمه را کیلومتری کردیم؛ برای اینکه اگر یک فرد رفت و آمد کمتری داشته باشد، چون ریسک کمتری دارد بیمه برایش ارزانتر شود. همچنین بیمه بدنه خودرو رانندهمحور نبود، در حالی که ریسک روز حادثه برای کسی که شغل پراسترسی دارد، یا سن بالاتری دارد، یا کسیکه تخلف بیشتری دارد، بیشتر است اینها هیچ کدام تاثیری در حق بیمه نداشت. به همین دلیل ما حق بیمه خودرو را با استفاده از امکانات و دادههای بیمه مرکزی، بر اساس ضریب ریسک، رانندهمحور کردیم. البته رانندهمحور شدن برای بیمه ثالث مقرراتی دارد که ما در این خصوص هم به بیمه مرکز اعلام آمادگی کردیم.
موهبتی درباره بیمه عمر در بیمه دی نیز بیان کرد: طرح زندگی بهادار، هم در صورت بروز حادثه منجر به فوت و هم درمان ناشی از جرح خدمات ارائه میکند و هم سرمایهگذاری است. بدین صورت که به نیابت از فرد میتوان در صندوقهای طلا سرمایهگذاری کرد و در صورت بروز حادثه علاوه بر حمایت پوشش درمانی و پرداخت دیه در صورت آسیب دیدن، کار اقتصادی هم صورت گرفته است.
انتهای پیام