علمی و پزشکی

افزایش احتمال ورود موج جدید کرونا به ایران

بر اساس گزارش های روشن، پدرام پاک آیین گفت: ماه گذشته تعداد قربانیان کرونا در کره به مدت 13 روز به صفر رسید در حالی که ایالات متحده، فرانسه و آلمان سه رقمی فوت کردند. بنابراین بین 14 تا 20 دسامبر، تعداد افراد آلوده به سویه‌های جدید کرونا به نام‌های BQ1 و BA5، در مجموع 50 درصد با نسبت‌های مختلف هر سویه در ایالات متحده، 13 درصد در ژاپن، 13 درصد در کره جنوبی و 5 درصد بوده است. در فرانسه، برزیل 3 درصد بیشتر از هفته قبل بود. علاوه بر این، کشورهایی مانند افغانستان، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آرژانتین و برزیل شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کووید-19 بوده اند.

وی با اشاره به روند کاهشی مبتلایان به کرونا در ایران و هند، گفت: در ترکیه و روسیه تعداد مبتلایان نسبت به هفته گذشته همین روند را نشان می‌دهد و ثابت است.

وی ادامه داد: معمولا یک ماه پس از انتشار واریانت جدید کرونا در اروپا، این واریانت در ایران مشاهده می‌شد، اما نوع جدید BQ1 هنوز در ایران مشاهده نشده است. با این حال، با توجه به روند افزایشی بیماران کرونایی در سراسر جهان، احتمال موج جدید کرونا با نوع جدید Omicron در زمستان امسال در کره افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: با همه اینها، کرونا در ایران و هیچ جای دنیا به پایان نرسیده است. کرونا در ایران وجود دارد و به دلیل همکاری مردمی و مدیریت عرضه و تقاضای واکسن، روند کاهشی را طی کرده است که ناشی از همکاری مردمی، رعایت مسائل بهداشتی و مدیریت 156 میلیون دوز است. واکسیناسیون در کشور

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت از مردم می خواهد سالی یک بار واکسن کرونا بزنند و کسانی که امسال واکسینه نشده اند حتما واکسینه شوند. علاوه بر این، با توجه به مصوبه اخیر کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، اکیداً توصیه می‌شود که تمام افراد 18 سال به بالا که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و 6 ماه پس از آخرین واکسیناسیون هستند، در اسرع وقت واکسن تقویتی را دریافت کنند.

به گزارش ووادا، وی گفت: متاسفانه روزانه کمتر از 5 هزار واکسیناسیون انجام می شود که ناکافی است و بر این اساس از رسانه ها و مردم می خواهیم که موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. طبق توصیه متخصصان، افرادی که علائم سرماخوردگی یا تنفسی دارند باید از ماسک استفاده کنند و سایرین حداقل در فضاهای بسته و شلوغ از ماسک استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا