برترین های کسب و کارعمومی

اسکلت برج خنک کننده

همان گونه که می‌دانید به منظور خنک سازی آب در گردش سیستم های تهویه مطبوع و یا فرآیندهای صنعتی از برج خنک کننده استفاده می‌شود. برج های خنک کننده در اشکال و ابعاد متنوعی تولید برج خنک کننده فایبرگلاس و استفاده می‌شوند و دارای اجزا و قطعات مختلفی هستند که هر کدام نقش مشخصی در عملکرد سیستم بر عهده دارند. اجزا و قطعات برج خنک کننده شامل: بدنه، الکتروموتور، فن، فن استک، لوور، گیربکس، اسپرینکلر، نازل، تشتک، پکینگ، فلوتر، قطره گیر و … است که در ادامه به شرح آن ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اسکلت برج خنک کننده

اسکلت یا سازه، چارچوب اصلی  است که وظیفه حفظ مقاومت ایستایی دستگاه و همچنین محافظت از اجزای تشکیل دهنده و آب در گردش سیستم را برعهده دارد. اسکلت کولینگ تاور عموماً از جنس فولاد گالوانیزه گرم و مقاوم در برابر رطوبت زیاد و شرایط جوی نامساعد تولید می‌شود.

الکتروموتور برج خنک کننده

الکتروموتور انرژی مورد نیاز برای چرخش فن برج خنک کننده را تامین می‌کند. از آن جایی که این قطعه در فضای بیرون قرار می‌گیرد باید حتما از آن در مقابل شرایط آسیب زای محیطی مانند تابش نور خورشید و رطوبت برج خنک کننده محافظت شود.سیستم انتقال قدرت در الکتروموتورها به دو صورت مستقیم (دایرکت درایو) و غیر مستقیم (تسمه ای) است که معمولاً در برج های خنک کننده بزرگ از نوع غیر مستقیم یا تسمه ای استفاده می‌شود.

گیربکساسکلت برج خنک کننده عبارت از مجموعه قطعات تشکیل دهنده سازه برج خنک کن که نقش استحکام و تحمل وزن دستگاه را دارند. اسکلت در استخوان بندی دستگاه است و می تواند از فلز، بتن، چوب و یا فایبرگلاس باشد.در ساخت سازه اصلی برج خنک کن موضوعات مهمی همچون زمان ساخت، وزن اسکلت برج خنک کننده و عمر مفید را مد نظر قرار می دهند. اسکلت برج باید در مقابل رطوبت و شرایط آب و هوایی مقاوم بوده، لرزش ناشی از دوران پروانه را کنترل کرده و وزن برج را مهار کند. برخی از اسکلت ها دارای عمر بالا و برخی از آنها نیز وزن کمتری دارند.

از برج خنک کننده به منظور خنک سازی آب در گردش سیستم های تهویه مطبوع و یا فرآیندهای صنعتی استفاده می‌ شود. برج های خنک کننده در اشکال و ابعاد ممختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. برج های خنک کن دارای اجزا و قطعات مختلفی هستند که هر کدام از این قطعات نقش معینی را در عملکرد کلی سیستم بر عهده دارند.اجزا و قطعات برج خنک کننده شامل بدنه، الکتروموتور، فن، فن استک، لوور، گیربکس، اسپرینکلر، نازل، تشتک، پکینگ، فلوتر، قطره گیر و … می باشند که همگی در داخل چهار چوب برج خنک کن قرار می گیرند. در ادامه این مقاله از قصد داریم تا بیشتر به موضوع اسکلت کولینگ تاورها و انواع آنها بپردازیم.

اسکلت یا سازه، چارچوب اصلی یک برج خنک کننده است که وظیفه حفظ مقاومت ایستایی دستگاه و همچنین محافظت از اجزای تشکیل دهنده و آب در گردش سیستم خنک کننده را برعهده دارد. جنس اسکلت کولینگ تاور معمولاً از فولاد گالوانیزه گرم و مقاوم در برابر رطوبت بالا و شرایط جوی نامساعد می باشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در مورد اسکلت انواع برج های خنک کننده، می‌توانید در ساعات اداری با کارشناسان ما تهویه صنعت، حاصل فرمایید.

Cooling tower skeleton

انواع اسکلت برج خنک کننده

برای ساخت این نوع نیاز به زمان زیاد، مصالح بسیار زیاد و هزینه بسیار بالا می باشد. اسکلت برج خنک کننده بتنی، دارای عمر طولانی و دوام بسیار بالایی است. به طوریکه بالاترین عمر مفید را در بین تمام سازه های برج خنک کننده خواهد داشت.

برج‌ خنک کننده فایبرگلاس مکعبی

این نوع اسکلت برج خنک کن در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارد. بعد از برج خنک کننده بتنی، برج خنک کننده فایبرگلاس دارای بالاترین عمر مفید می باشد.رده بندی سازه های برج خنک کننده از نظر عمر مفید: ، ، ،

برج خنک کننده مدور چوبی

این نوع سازه برج خنک کننده بسیار سریع ساخته می شود؛ ولی به سرعت دچار خوردگی و فرسودگی شده و دارای کمترین عمر مفید در بین سازه های برج خنک کننده می باشد.

برج خنک کن فلزی

قطعات فلز دارای استحکام خوبی هستند، ولی در برابر رطوبت و خوردگی در برج خنک کننده آسیب پذیر می باشند. بنابراین این نوع سازه برج خنک کننده از نظر عمر مفید در رده پایین تر از نوع بتنی و فایبرگلاس قرار می گیرد.

نازل برج خنک کننده

نازل یا افشانک در برج خنک کننده تیپ مکعبی به کار می‌رود و وظیفه پاشش آب ورودی از بالای برج بر روی پکینگ ها را بر عهده دارد. نازل ها در انواع و اشکال مختلفی کاربرد دارند اما به طور کلی بر حسب مکانیزم خود به دو دسته ثقلی و پاششی تقسیم می‌شوند.

پکینگ برج خنک کننده

آب اسپری شده توسط نازل، بر روی پکینگ ها یا سطوح خنک کننده برج خنک کننده پخش می‌شود. این کار موجب افزایش سطح تماس جریان هوا با آب گردیده و بدین صورت انتقال حرارت بین آب و هوا افزایش می‌یابد. پکینگ ها از جنس PP و PVC هستند و در دو گروه کلی اسپلش و فیلمی (آبشاری) قرار می‌گیرند که هر یک دارای انواع مختلفی می‌باشد. پکینگ های اسپلش نسبت به پکینگ های فیلمی سطح تبادل حرارتی کمتری دارند اما کمتر در معرض رسوبات قرار می ‌گیرند و دارای رسوب زدایی راحت تری نیز هستند.

فن برج خنک کننده

فن یا پروانه یکی از اجزای اصلی برج خنک کننده است که با مکش هوا از فضای بیرون آن را در برج به گردش در می‌آورد. فن ها در دو نوع آکسیال و سانتریفیوژ موجودند و در برج خنک کننده عمومآ از نوع آکسیال یا همان محوری استفاده می‌شود. فن ها باید در برابر تنش ها و کارکرد طولانی مقاوم بوده و در عین حال وزن کمی نیز داشته باشند تا با نیروی محرکه کم تری به حرکت در بیایند. به طور معمول در برج های فایبرگلاس فن ها از جنس های فایبرگلاس، استیل، آلومینیوم و یا پلاستیک تولید می‌شوند.

فن استک یا فن رینگ به بخش دودکش مانند برج خنک کننده اطلاق می‌شود که در قسمت بالایی دستگاه قرار می‌گیرد. فن استک با ساختار خود موجب بهبود جریان هوای خروجی از برج خنک کننده می‌شود و از اجزای داخلی آن مانند فن، موتور، گیربکس و … محافظت می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا به شرح اسکلت برج های خنک کن بپردازیم که امیدواریم مطالب مفیدی را در این زمینه ارائه کرده باشیم. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع اسکلت کولینگ تاور و مقایسه انواع مختلف آنها و همچنین اطلاع از قیمت به روز برج های خنک کننده، به سایت (اولین و معتبرترین مجموعه تخصصی در حوزه تجهیزات تاسیسات و دستگاه های تهویه مطبوع) مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا