از ابلاغ تا دستور جهانگیری برای اصلاح

از ابلاغ تا دستور جهانگیری برای اصلاح

روش ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره های فولادی به منظور ساماندهی بازار فولاد ، عرضه و تقاضای بورس کالا ، حل مسئله و مدیریت صنایع وابسته مانند اتومبیل و لوازم خانگی را اعلام کرد. این سیاست که انتقادات زیادی را در پی داشت ، سرانجام به جایی رسید که معاون اول رئیس جمهور برای حمایت از بورس اوراق بهادار برای اصلاح آن اصرار ورزید.

به گزارش شبکه ، در اواخر آبان ماه سال 1399 ، روش سازماندهی عرضه و تقاضای زنجیره های فولاد ، که توسط معاون اول رئیس جمهور تصویب شده بود ، توسط معاون رئیس جمهور به وزرای صنعت ، معدن و تجارت ابلاغ شد. (سمت) و وزیر اقتصاد.

مطابق با تصمیم 154مین اجلاس ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در بازار محصولات فولادی ، مطابق با پیشنهاد خلاصه ، وزارت صمت مجبور شد ظرفیت را اصلاح کند و نیاز واقعی همه واحدهای تولیدی در سیستم را تعیین کند. بهینه سازی اقدامات دو ماه پس از اعلام سیاست.

با این حال ، این روش فضای سفید و انتقاد زیادی را به دنبال داشت و گزارش آن را به طور کامل بررسی و به آن اشاره کرد.

روش سازماندهی عرضه و تقاضای زنجیره های فولادی در زمانی مطرح شد که اختلافات زیادی وجود داشت. در روز اول ، این بیانیه واکنش های مثبت و منفی بسیاری از طرف فولاد ، معدن ، فعالان حوزه ، مدیران انجمن ها و سازمان های مرتبط دریافت کرد. با این حال ، جلوگیری از توزیع اجاره یک مشکل مشترک در میان طرفداران سیاست و مخالفان است. با توجه به اینکه این سیاست در رابطه با زنجیره های آهن و فولاد اعلام شده بود ، واکنش دبیر انجمن سنگ آهن ایران از اولین اظهارات بود.

روش های فولادی را برای ایجاد تعادل و شفافیت در زنجیره های فولادی پیاده کنید

سعید عسکرزاده معتقد بود که سیاست دولت در زمینه تنظیم میزان عرضه و تقاضای زنجیره های آهن و فولاد اشکالاتی دارد اما به طور کلی مثبت است ، نقاط قوت بسیاری دارد و گام های موثری در ایجاد تعادل و شفافیت این زنجیره برمی دارد. در دهه های اخیر ، دولت برنامه ریزی سفارش و قیمت گذاری را در بسیاری از موارد از جمله در زمینه زنجیره های آهن و فولاد در دستور کار قرار داده است. البته من همیشه شاهد شکست این سیاست بوده ام و تولیدکنندگان را با مشکل روبرو کرده ام. مصرف كننده؛ با این حال ، در این دستورالعمل جدید ، فاصله زیادی با فضای مداخله و قیمت گذاری دستوری ندارد.

انجمن غلتک های فولاد ایران همچنین تأکید کرد که از جهانی بودن “قانون تنظیم عرضه و تقاضای فولاد” پشتیبانی می کند ، زاویه پنهان انتقاد سازندگان فولاد را آشکار می کند و اقدامات دولت و مجلس را برای پیگیری منطقه بازار فولاد پشتیبانی می کند. این انجمن معتقد است در حالی که دولت دستور داد اجاره بها در بازار فولاد پایان یابد ، بسیاری از مردم پیش از صدور لایحه ، غلطک ها را مورد انتقاد و سرزنش قرار داده و خواستار بهانه گیری های دروغ و حتی سقوط شاخص های بورس شدند. ، لطفاً حتی قبل از اجرای این سیاست ، جلوی اجرای آن را بگیرید.

دوره این انجمن پیشنهادهای اضافی برای ساماندهی بازار فولاد به منظور افزایش طرح فولاد توسط دولت و مجلس و آن را در قالب یک بسته پیشنهادی ارائه داد که طی آن هشت پرونده را با ارائه شواهد و مدارک دادگاههای مطلوب تهیه و تدوین کرد.

اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران کسانی که از پرونده وی پشتیبانی می کنند در تلاشند تا پرونده واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. در ارائه ، “مطابق با تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت” نحوه پیکربندی عرضه و تقاضای زنجیره های فولادی برای اجرا اعلام شد “، و طبق نظر متخصص اتاق بازرگانی تحت این رویه جدید ، دولت قبول می کند که قیمت رقابتی است “کشف و تصمیم گیری در بورس کالا”.

طبق اتاق بازرگانی ایران ، این امر از ادامه رانت از قیمت محصولات جلوگیری می کند ، واسطه ها را حذف می کند ، از معادن کوچک و متوسط ​​پشتیبانی می کند که ظرفیت بالایی را در این بخش ایجاد می کنند و از شوک های قیمت در بخش فولاد برای رسیدن به تعادل و طولانی جلوگیری می کند. ارزش کوتاه مدت توسعه اصطلاحات برای آهن و فولاد زنجیره ای ضروری است. بنابراین ، همزمان با اعلام روشهای جدید سازماندهی عرضه و تقاضای زنجیره های فولادی ، فعالان بخش خصوصی بر این راهنما برای تأمین کلیه محصولات بالادستی و پایین دستی زنجیره ای از طریق بورس کالا و کشف قیمتهای واقعی بر اساس عرضه در بازار تأکید دارند. من معتقدم. تقاضا گام مهمی در کاهش اجاره ها و متعادل سازی زنجیره های آهن و فولاد است.

گام های اساسی برای حمایت از منافع ملی و حذف رانت

در همین راستا ، بهرام شکوری ، رئیس کمیته صنایع معدنی اتاق بازرگانی و صنایع ایران ، اعلام این سیاست گامی اساسی در جهت محافظت از منافع ملی و جلوگیری از آسیب های طولانی مدت به فولاد است. زنجیره ارزش به عنوان یک حوزه سرمایه گذاری عمده.

علاوه بر این ، سجاد قرقی ، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرات مواد معدنی ایران و نایب رئیس کمیته صنعت معادن و مواد معدنی ایران گفت که آنها در تلاشند هماهنگی و توازن بین عرضه محصولات بالادستی و پایین دستی در زنجیره فولاد را ایجاد کنند. وی در بورس کالا خاطر نشان کرد: دولت سالهاست که از فضای قیمت گذاری منظم فاصله گرفته و فقط محدودیت های قیمتی را تعیین کرده است که باید آن را نیز حذف کرد تا سیستم عرضه و تقاضای بازار بتواند منطقاً قیمت ها را با توجه به محصول و شرایط اقتصادی تعیین کند. سرانجام ، اگرچه این سیاست نیاز به اصلاح دارد و امیدوار است دولت بر اساس نظرات بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران نسبت به این اصلاحات اقدامی انجام دهد ، اما از روحیه موفقیت عمومی مبتنی بر منافع ملی و امیدهای صادقانه استقبال می کند. عزمی برای اصلاح زنجیره های آهن و فولاد در کشور وجود دارد.

عدم اصلاح عیوب رویه های فولادی می تواند صدمه جدی به صنعت وارد کند.

اما وی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور در حضور رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ، نکته این سیاست را توضیح داد ، اعتراض کرد و توجهی نکرد. خسارت جدی به صنعت فولاد من از عدم مشارکت انجمن تولیدکنندگان فولاد در نگارش این سیاست شکایت کرده و شکایت کرده ام.

تنظیم سقف قیمت ضمیمه خط مشی مربوط به محصولات مختلف این زنجیره یکی از نکاتی بود که منتقدان این سیاست مطرح کردند و برخی از فعالان این حوزه آن را قیمت گذاری دستوری نامیدند. به گفته آنها ، تجربه نشان داده است كه قیمت ها معمولاً از نظر روانشناختی محدود می شوند و حتی اگر بسته به میزان عرضه و تقاضا ، قیمت یك محصول باید پایین تر از حد مجاز باشد ، معامله همچنان در حد مجاز است.

یا فعال دیگری که از این پروژه انتقاد می کند (اشکان بهرامی ، یک متخصص و فعال در صنعت فولاد) نام واقعی فعلی است به دلیل کمبود زیرساخت های لازم برای ثبت و کنترل زنجیره های فولاد ، به ویژه مصرف کنندگان کوچک ، آنها خودشان معامله مالیات نمی کنند صادرات محصولات فولادی و واکنشهای احتمالی سازندگان و کوهنوردان فولاد و مقاومت در این زمینه نیز تحت تأثیر قرار نمی گیرد. این طرح به پایان مطلوب نمی رسد.. ماههای آخر فعالیت دولت به پایان رسیده است و ما فکر می کنیم که تا سال آینده شاهد استقرار کامل دولت جدید و انتخاب وزیر ساکت جدید نخواهیم بود. بنابراین ، حتی اگر این طرح به تأیید کنگره برسد ، اجرای کامل آن حداقل در سال آینده غیرواقعی به نظر می رسد. بنابراین ، شفافیت و ساختار در همه زمینه ها قطعاً می تواند فساد را کاهش دهد. اما بهتر نیست به جای تلاش برای کنترل یارانه های عظیم صنعت فولاد ، یارانه های غیرمستقیم را مستقیماً به مردم ارائه دهیم و این سفره مبارک را برای صعود جمع کنیم؟ آیا بهتر نیست منابع ارزشمند کشور را در قالب یارانه به نام صادرات در اختیار کشورهای همسایه قرار دهیم؟

وزیر صمت خواستار تشکیل کمیته فولاد برای تعیین قیمت ها در بازار شده است

بر این اساس ، وزیر بازرگانی ، صنعت و انرژی در پایان دسامبر سال گذشته جلسه ای برگزار کرد. ترکیب کمیته بخش خصوصی برای پیگیری مسائل مربوط به فولاد وجود دارد ، از جمله فهرست گذاری در بورس سهام. در این نشست ، علیرضا رزم حسینی اظهار داشت که کمیته در مورد کلیه مسائل مربوط به فولاد با محوریت تولیدکنندگان و بخش خصوصی بحث و تبادل نظر و جمع بندی خواهد کرد ، در حالی که سیستم تصمیم گیری ثروت خاموش بر سه محور استوار است: برجسته سازی. ، کنگره و بخش خصوصی قوی هستند و از نظرات بخش خصوصی همیشه در تصمیم گیری استفاده می شود.

حمیدرضا عظیمیان ، مدیرعامل شرکت فولاد ، در سالگرد افتتاح فولاد مبارکه در ژانویه 2012 مشمول تصمیمات 100 درصدی دولت در خصوص قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس فوق الذکر شد و تصمیم را رو در رو اجرا کرد ، اما متأسفانه مشخصات فولاد هیچ تاثیری واقعی بر کاهش قیمت بازار ندارد. و تاکنون تصمیم گیری در مورد قیمت محصولات فولادی نتیجه ای نداشته است. مصرف فولاد این کشور 16 میلیون تن و تولید فولاد 25 میلیون تن است ، اما علت آشفته بازار فولاد مشخص نیست ، این نشان می دهد که مدیریت مصرف فولاد مبارکه با مانع مواجه شده است. ما تولید را انجام می دهیم و محصولات خود را به درب کارخانه یا بورس اوراق بهادار یا بخش دیگر تحویل می دهیم. بنابراین ما آن را نمی دانیم و سرنوشت محصولات فولاد مبارکه پس از تولید در بازار به عهده فولاد مبارکه نیست.

در صورت ادامه روند ، کل زنجیره فولاد به خواب می رود.

علاوه بر این ، معاون وزیر اصفهان اصفهان ذوب آهن اعلام کرد که روند رسیدگی به فولاد به عنوان سدی در برابر صادرات تلقی می شود و اجرای مراحل فولاد طی چند ماه ادامه خواهد داشت. کل زنجیره فولادی از بالادست به پایین دست متوقف می شود.. با این وجود ارز در کشور وجود ندارد و تولیدکنندگان باید ارز لازم را تهیه کنند. به طور کلی ، وجود بورس اوراق بهادار 100٪ با قیمت آن منطبق نیست و اجاره بهای قیمت گذاری بورس ایجاد می شود. همچنین لازم به ذکر است که در جهان هیچ بورسی در بورس وجود ندارد و بورس اوراق بهادار بازار عرضه و تقاضا است. محدودیت دیگر این سیاست کاهش شدید قیمت ها بود که فولادسازان را مجبور به ارائه تنها 70٪ قیمت محصولات جهانی در بورس اوراق بهادار کرد که باعث گمانه زنی در بازار شد.

سید جواد جهرمی ، معاون عملیات بورس کالا ، نیز دارای رویه قیمت گذاری زنجیره فولاد است. اگر همه طرفین قول داده باشند، قابل قبول است.

وی تأکید کرد که اگر سیاستگذاران لایه هایی را در این زنجیره اجاره کنند ، باید به جای جلوگیری از قیمت ها ، با استفاده از ابزارهای دیگر اصلاح کنند. اگر کالایی قابل تجارت باشد ، مانند بسیاری از کالاهای با قیمت ، کشور را در یک زنجیره بعدی ترک می کند. روشهای قیمت گذاری برای زنجیره های فولادی قابل قبول است. البته همه طرفین باید آن را رعایت کنند. سیاست قیمت گذاری فولاد نسبت به دو سال گذشته بی ربط است. بنابراین ، آیا لازم است که یک کار حرفه ای انجام دهید تا بفهمید چرا در دو سال گذشته به نتیجه نرسیده اید؟ همزمان با نوسانات نرخ ارز ، نامه ای صادر شد مبنی بر اینکه هرکسی می تواند در مدت سه ماه به همان اندازه که می خواهد صادر کند. این امر باعث کمبود عرضه در بازار شده و این مشکل منجر به آشفتگی بازار شده است.

بنابراین ، معاون اول رئیس جمهور با بیان همه انتقادات و نقاط ضعف یا موارد لغو این سیاست ، برای بررسی مجدد این سیاست و رفع ابهام و مخالفت پیش قدم شد.

دستور معاون اول رئیس جمهور برای بازنگری و بازنگری در روش عرضه و تقاضای فولاد

سرانجام ، پس از اعلام محمد شریعتمداری (تعاون ، وزیر کار و رفاه اجتماعی) درخواست بررسی در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به محمد نهاوندیان (معاون امور اقتصادی رئیس جمهور) اعلام شد وی دستورالعمل اصلاح و بازنگری رویه فوق را تأکید کرد و تأکید کرد که روش عرضه و تقاضای زنجیره فولاد باید به روشی تجدید نظر و بازنگری شود که سیگنالهای منفی به بورس نداشته باشد..

در نامه ای از وزیر کار و رفاه اجتماعی تعاون به معاون اول رئیس جمهور ، “با توجه به سهم 15 درصدی صنعت فولاد در بازار سرمایه ، روش تنظیم بازار فولاد علاوه بر کاهش اندازه صنعت ، صادرات به طور جدی به سرمایه و اعتماد عمومی آسیب می رساند. این امر باعث بی ثباتی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی خواهد شد. وزارت کار و شرکتهای تابعه آن 20٪ صنعت معدن و فولاد را تشکیل می دهند و نظرات آنها در نظر گرفته نشده است. بنابراین ، قوانین تنظیم بازار فولاد ساکت است ، تنظیم شده توسط وزارت کار و اقتصاد “و مشارکت شرکتها و سازمانهای بزرگ فولاد در این زنجیره باید به روشی روشن ، شفاف و صریح اصلاح شود. و جلوگیری از ایجاد رانت برای برخی افراد که به احتمال زیاد سلیقه شخصی و غیرحرفه ای اعمال نمی کند و نمونه بارز آن است. “

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا