اقتصادیبرترین های کسب و کارعلمی و پزشکیعمومی

آیا سیر سیاه می‌تواند در درمان عفونت های باکتریایی دستگاه ادراری مفید باشد؟

باکتری چیست؟

قیمت سیر سیاه دکتر بیز: میکروارگانیسم ها موجودات بسیار کوچکی در کره زمین هستند که تنها به وسیله میکروسکوپ دیده می شوند. موجودات میکروسکوپی تک سلولی که تقریباً در همه جای دنیا یافت می شوند، باکتری نام دارند. باکتری‌ ها می‌ توانند در هر منطقه با شرایط آب و هوایی خاص زندگی کنند. برخی از باکتری ها در هوا و برخی دیگر در آب و خاک زندگی می کنند. همچنین باکتری ها قادر به زندگی در سطح خارجی و یا در داخل گیاهان و همچنین در درون بدن و یا روی پوست انسان ها و حیوانات هستند.

به طور معمول می توان گفت هر روزه میلیاردها عدد باکتری بر روی پوست، دستگاه گوارشی و ادراری و تناسلی بدن انسان  زندگی می کنند. اکثر این باکتری ها نه تنها در بدن انسان سبب ایجاد بیماری ایجاد نمی شوند، بلکه برای سلامت افراد مفید و در برخی موارد حتی لازم نیز هستند. این باکتری‌ ها را در اغلب موارد به عنوان باکتری های خوب و یا باکتری های سالم نام گذاری می کنند.

خرید محصولات دکتر بیز: در اغلب موارد کلمه باکتری ذهنیتی منفی در فکر افراد ایجاد می کند، اما در واقع باکتری‌ ها بسیاری از عملکردهای حیاتی را در موجودات زنده و همچنین در محیط زیست برعهده دارند. به عنوان مثال می‌ توان به باکتری های همزیست با گیاهان اشاره کرد. این باکتری ها که محل سکونتشان درون خاک است، شرایط مناسبی برای رشد و نمو گیاهان را فراهم می‌کنند.

با این حال باید اشاره کرد که بخش عظیمی از باکتری ها برای بدن انسان ها مضر هستند و برخی دیگر از باکتری ها برای بدن انسان به شدت مفید و سودمند هستند. به عنوان مثال در سیستم گوارش انسان ها باکتری هایی هستند که برای کمک در هضم بسیار ضروری می باشند و در تولید ویتامین ها نیز نقش اساسی دارند.

فروشگاه محصولات دکتر بیز در کرج: باکتری ها همچنین ایمنی بدن را بالا برده و سبب می‌ شوند که بدن انسان به میزان کمتری میزبان باکتری های مضر و سایر عوامل بیماری زای دیگر شود. اگر به طور کلی تمام نژاد های باکتریایی را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که باکتری های بیماری زا و مضر نسبت به باکتری های سودمند و یا بی اثر بسیار کمتر هستند.

انواع باکتری ها

باکتری ها در دو دسته اصلی:

  • گرم منفی
  • و گرم مثبت طبقه‌ بندی می‌شوند.

همچنین باکتری ها از نظر شکلی نیز به سه دسته تقسیم می گردند:

  • باکتری های میله ای شکل که به نام باسیل معروف هستند
  • باکتری های دریچه توپی شکل که به نام کوکسی خوانده می شوند
  • و یا باکتری های حلزونی که به نام اسپریل معروف هستند.

باکتری های گرم مثبت و گرم منفی دارای تفاوت‌ هایی با یکدیگر هستند. یکی از این تفاوت ها این است که باکتری های گرم مثبت دارای یک دیواره سلولی ضخیم می باشند، در حالی که باکتری های گرم منفی این دیواره را در ساختمان خود ندارند.

انواع رنگ آمیزی های گرم که نوع گرم باکتری را مشخص می کند، انواع کشت های باکتریایی با تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی و بسیاری از آزمایشات دیگر جهت شناسایی نژادهای باکتریایی در آزمایشگاه ها استفاده می گردد. این آزمایشات به تعیین درمان‌ های مناسب برای درمان بیماری عفونی باکتریایی در بدن کمک بسزایی می‌کنند.

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی چیست؟

هنگامی که یک نژاد مضر از باکتری در درون و بخش بیرونی بدن دچار ازدیاد شود، فرد دچار عفونت باکتریایی شده است. به طور کلی وقتی که باکتری های بیماری زا و فرصت طلب در بدن شروع به تکثیر شدید و سریع کنند و بر جمعیت باکتری های سالم بدن برتری بیابند و یا به رشد در بافت‌ هایی بپردازند که به طور معمول استریل می‌ گردند، می گوییم عفونت باکتریایی در بدن رخ داده است.

باکتری های مختلف توانایی آلوده کردن نقاط مختلف بدن را دارند. از بیماری هایی که در اثر حضور باکتری های مضر در درون بدن ایجاد می‌شوند می‌ توان به :

اشاره کرد که تنها تعداد کمی از انواع بیماری های به وجود آمده در اثر حضور باکتری در بدن هستند‌‌.

برخی از بیماری ها که دارای عوارض جدی و یا تهدید کننده زندگی افراد هستند، می‌ توانند به وسیله باکتری های بیماریزا به وجود بیایند. از این موارد می‌ توان به مسمومیت های خونی یا همان باکتریمی، نارسایی‌ های کلیوی و سندرم شوک توکسیک نام برد.

در گذشته یکی از علل عمده مرگ و میر در جوامع انسانی وجود باکتری های عفونی بوده است که سبب به وجود آمدن بیماری های خطرناکی مانند:

  • تیفوس
  • حصبه
  • طاعون
  • کزاز
  • ذات الریه و دیگر عفونت های شدید بوده است.

در مجموع می‌ توان گفت باکتری های عفونی می توانند کیفیت و کمیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

همه گیری های عفونت های باکتریایی مختلف، از چالش‌ های اساسی و عوامل تاثیر گذار بر زندگی انسان ها در تمام ادوار بوده است. به گونه‌ ای که می‌توان گفت سرنوشت برخی ملت ها و امپراتوری ها تحت تاثیر این همه گیری ها قرار گرفته است و در برخی موارد سبب توسعه بسیاری از تمدن های بشری و یا زوال آن ها گردیده است.

انواع عفونت باکتریایی

باکتری ها می توانند نقاط مختلف بدن انسان را درگیر کنند. به عنوان مثال باکتری های مضر می توانند سبب ایجاد بیماری عفونت باکتریایی در ناحیه

  • واژن
  • گلو
  • لوزه
  • و دستگاه گوارش انسان شوند.

عفونت باکتریایی واژن

شایع ترین نوع عفونت باکتریایی، عفونت باکتریایی واژن است که در خانم­‌ها اتفاق می افتد. علت بروز این بیماری هنوز به درستی مشخص نشده است. این بیماری با نام باکتریال واژینوسیس یا BV نیز شناخته می شود و باعث می شود که ترشحات فرد افزایش یابد و بویی ناخوشایند به همراه داشته باشد. از دیگر علائم عفونت باکتریایی واژن خارش در ناحیه تناسلی و سوزش هنگام ادرار می باشد.

برای درمان عفونت باکتریایی واژن، استفاده از ژل یا قرص مترونیدازول و پروبیوتیک هایی مانند لاکتوفم پیشنهاد می شود. می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره ی عفونت باکتریایی واژن، مقاله از را مطالعه بفرمایید.

عفونت باکتریایی گلو

فارنژیت یا التهاب گلو از دیگر بیماری هایی هستند که بر اثر عوامل مختلفی در بدن به وجود می آیند. یکی از عوامل ایجاد التهاب گلو عفونت باکتریایی است. این بیماری در فصول سرد اتفاق می افتد و باعث ایجاد خارش در ناحیه گلو می گردد.

از آنجا که این بیماری، بیماری خطرناکی نیست، می توان با مصرف مواد غذایی مختلف آن را درمان نمود. یکی از راه های درمان التهاب گلو، مصرف آلاسکا است. قند و لبنیات باعث تحریک گلو می شوند، به همین دلیل لازم است آلاسکایی که می خورید فاقد قند و لبنیات باشد. جوشانده لیمو و عسل با خواص آنتی بیوتیکی که دارند می تواننند در درمان این بیماری نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند. مصرف قرص های ضد التهاب مانند می توانند در درمان التهاب گلو نقش بسیار موثری را ایفا نمایند.

عفونت باکتریایی لوزه

این بیماری واگیردار با درگیر کردن بخش لوزه، باعث ایجاد در فرد می شود. مهم ترین علامت ابتلا به این بیماری را می توان مشکل در تکلم و بلع دانست. گاهی نیز ممکن است دهان فرد مبتلا به این بیماری بوی بسیار آزار دهنده و بدی بدهد و نشانگر عفونت لوزه باشد. برای درمان این بیماری می توان :

  • محلول آب و نمک غرغره کرد
  • یا از آبنبات های مخصوص درمان گلودرد استفاده نمود.

عفونت باکتریایی کلیه

صعود باکتری های مضر از مثانه به کلیه باعث ایجاد این بیماری در فرد می گردند. این باکتری های می توانند باعث ایجاد:

در صورتی که چنین علائمی به خصوص را در بدن خود مشاهده کردید لازم است به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که این بیماری درمان نشود می تواند فرد را به بیماری سپسیس که یک بیماری خطرناک و مرگ آور تلقی می شود، مبتلا نماید.

در صورتی که این بیماری به مرحله جدی و خطرناک نرسیده باشد، می توان با مصرف آنتی بیوتیک آن را درمان نمود، اما اگر به نوع حاد این بیماری مبتلا باشید ممکن است در بیمارستان بستری شده و تحت نظر قرار گیرید.

عفونت باکتریایی کبد

باکتری های مضر باعث تولید ترشحات چرکی در کبد می شوند. تجمع این ترشحات باعث می شود کبد عفونت کرده و آبسه کند. لازم به ذکر است که این بیماری بیشتر سالمندان را مبتلا می کند. وجود عفونت در خون و مجاری صفراوی باعث می شوند که افراد به این بیماری مبتلا شوند. پزشک برای درمان این بیماری معمولا قرص یا شربت آنتی بیوتیک را برای فرد بیمار تجویز می نماید.

عفونت باکتریایی کلامیدیا

روابط جنسی خطرناک و بدن استفاده از وسایل پیشگیری مانند باعث می شوند باکتری از ناحیه تناسلی یا دهانی وارد بدن گردد. یکی دیگر از راه های انتقال این بیماری، است. نوزاد هنگام خارج شدن از مجرای زایمان مادر می توانید این باکتری را دریافت نماید. علائم این بیماری در مردان و زنان متفاوت است.

  • معمولا مردان دچار درد در ناحیه بیضه ­ها و احساس سوزش هنگام ادرار می شوند.
  • در صورت ابتلا به این بیماری زنان دچار لگن درد و التهاب در ناحیه دهانه رحم می گردند.

مصرف گیاه دارویی گلدن سیل و داروی آنتی بیوتیک می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

عفونت مجاری ادراری از انواع عفونت باکتریایی است

نحوه عملکرد باکتری های بیماری‌­زا

 

باکتری های بیماری و عفونت زا به دلیل تکثیر بسیار سریع در بدن و تولید مواد شیمیایی که سم نامیده می شوند، می توانند به سرعت سبب تخریب بافت های بدن شده و انواع بیماری ها را در بدن فرد ایجاد کنند.

تشخیص علائم بیماری عفونت باکتریایی

تشخیص بیماری های باکتریایی به علت داشتن علائم بالینی که غیر اختصاصی می باشند و ممکن است همزمان در چند بیماری مختلف نشان داده شوند، به طور معمول با تأخیر صورت می‌ گیرد.

علائم بیماری های عفونی ساده مانند می‌ تواند شامل:

این علائم بالینی در مراحل ابتدایی یک عفونت باکتریایی خطرناک مانند مننژیت مننگوکوکی نیز وجود خواهند داشت.

بنابراین با وجود علائم بالینی مشترک در این دو بیماری که یکی ساده و دیگری بسیار خطرناک می باشد، تشخیص این دو بیماری را از یکدیگر بسیار مشکل ساخته است. در حالی که تشخیص زود هنگام مننژیت مننگوکوکی یکی از عوامل بسیار مهم در درمان آن می باشد، می توان گفت با تشخیص زودهنگام علائم بالینی پیشرفته مننژیت، کمک شایانی به درمان زود هنگام فرد و بهبود بیمار کرده و از عوارض شدید احتمالی و حتی مرگ وی جلوگیری خواهد شد

دکمه بازگشت به بالا