اقتصادی

آنچه درباره وای فای ۶ نمی دانید

یکی از فناوری های جدید در حوزه اینترنت، نسل ششم وای فای است که در ساده ترین تعریف، امکان اتصال و انتقال اطلاعات همزمان بین چندین دستگاه را فراهم می کند که باعث افزایش سرعت و کیفیت برای همه کاربران در یک محیط می شود.

به گزارش شبکه، دسترسی به اینترنت خانگی به شدت به اتصال سیمی متکی است و تنها یک کامپیوتر در هر زمان می تواند آنلاین باشد یا یک ساعت طول بکشد تا آهنگ Mp3 دانلود شود، در حالی که دیگران نمی توانند همزمان از خط تلفن استفاده کنند.

این مثال را در نظر بگیرید. در خانه، به مجموعه‌ای از دستگاه‌های هوشمند مانند حسگرهای دما و چراغ‌ها فکر کنید، در حالی که یکی از اعضای خانواده در حال تماشای فیلم یا سریال آنلاین است در حالی که بچه‌ها در حال بازی‌های آنلاین روی کنسول هستند و دیگری در حال برقراری تماس ویدیویی است. ، قفل درب و … همیشه باید به اینترنت متصل باشد. با Wi-Fi 6، همه این اتصالات با بالاترین کیفیت و سرعت موجود در حال حاضر هستند و آنچه در Wi-Fi 6 مهم است این است که حتی با وجود ده ها دستگاه متصل به روتر شما، سرعت و کیفیت همچنان یکسان است. هر دستگاه

Wi-Fi 6 “Wi-Fi 6” نسل بعدی Wi-Fi است و همچنان همان کار قبلی را انجام می دهد. به عبارت دیگر، دستگاه های دیگر را به اینترنت متصل می کند، اما تفاوت آن اضافه شدن فناوری های جدید برای سرعت های بالاتر است. ، اتصالات کارآمدتر و کارآمدتر. توسعه این فناوری که همزمان با 5G شکل گرفته است، حسگرهای اینترنت اشیاء را گسترش داده و تجربیات بیشتری را در زمینه واقعیت افزوده گسترش خواهد داد.

یکی از مهم ترین تغییرات Wi-Fi 6، سیستم نامگذاری جدید است. یک شماره سریال ساده به شما امکان می دهد استانداردها را ردیابی کنید و تنظیمات سازگار را تضمین کنید و اصطلاح فنی تر Wi-Fi 6 802.11ax است.

سرعت وای فای 6 چقدر است؟

پاسخ سریع به این سوال 9.6 گیگابیت بر ثانیه (9.6) گیگابیت در ثانیه است، در حالی که در وای فای 5 این رقم 3.5 گیگابیت در ثانیه (3.5) گیگابیت بر ثانیه بود. با این حال، این پاسخ کامل نیست و در حالی که این اعداد از حالت کاغذی و آزمایشگاهی هستند، وای فای 6 در واقع بسیار سریعتر از نسل قبلی است. دلیل آن این است که Wi-Fi 6 نیازی به عبور از تمام این سرعت ها از طریق یک دستگاه ندارد و می تواند در کل شبکه پخش شود و به طور بالقوه همه دستگاه ها را سریعتر کند. در واقع اهمیت وای فای 6 تنها در افزایش سرعت یک دستگاه نیست، بلکه به منظور بهبود سرعت اتصال شبکه و کیفیت چندین دستگاه متصل به طور همزمان است.

فناوری وای فای 6

دو فناوری کلیدی، MU-MIMO و OFDMA، برای افزایش سرعت Wi-Fi 6 طراحی شده اند.

میمو میمو: مخفف “Multi User, Multiple Input, Multiple Output” ارتقا یافته از Wi-Fi 6. این فناوری به روتر اجازه می دهد تا با همه این دستگاه ها به طور همزمان ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات کند. فناوری فعلی MU-MIMO به روترها اجازه می دهد تا با 4 دستگاه به طور همزمان ارتباط برقرار کنند و Wi-Fi 6 این اتصال همزمان را به 8 دستگاه افزایش داده است.

OFDMA: این فناوری که در فارسی «همتافتن» نامیده می شود، به یک دستگاه امکان ارسال و دریافت همزمان داده ها با چندین دستگاه را می دهد.

با این حال، یکی دیگر از فناوری های جدید در وای فای 6 “Target Wake Time” نام دارد و به شما امکان می دهد زمانی را برای اتصال دستگاه خود به روتر برنامه ریزی کنید. این کار با کاهش تعداد دفعات روشن شدن آنتن و جستجوی سیگنال های ارتباطی باعث صرفه جویی در باتری دستگاه می شود.; البته این ویژگی بیشتر برای دستگاه‌های کم مصرف برنامه‌ریزی شده است و از آنجایی که بیشتر لپ‌تاپ‌ها نیاز به اتصال دائمی به وای‌فای دارند، در همه دستگاه‌ها مانند لپ‌تاپ‌ها استفاده نمی‌شود، اما اکثر دستگاه‌های اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند این قابلیت را دارند. باید برای یک روز متصل شوند و تنها کسانی که نیاز به به روز رسانی اطلاعات دارند هدف اصلی این فناوری است.

امنیت بالاتر

چندی پیش، Wi-Fi بزرگترین به روز رسانی امنیتی خود را در 10 سال گذشته با پروتکل امنیتی جدید WPA3 منتشر کرد. این پروتکل جدید، حدس زدن مداوم رمزهای عبور را برای هکرها سخت‌تر می‌کند و حتی اگر این کار را انجام دهند، داده‌های شما را غیرقابل استفاده می‌کند، بنابراین هکرها دستگیر نمی‌شوند.

دستگاه‌ها و روترهای فعلی می‌توانند از WPA3 استفاده کنند، اما این اختیاری است، در حالی که دستگاه‌های Wi-Fi 6 باید از پروتکل امنیتی جدید WPA3 استفاده کنند تا پذیرفته شوند. هنگامی که استفاده از Wi-Fi 6 رایج تر شود، این امر امنیت دستگاه ها را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

امکان اتصال دستگاه های بیشتر با سرعت های بالاتر

اتصال لپ تاپ با وای فای 6 به روتر نسل ششم می تواند کمی سریعتر از اتصال لپ تاپ با وای فای 5 به روتر نسل 5 باشد، اما هر چه تعداد دستگاه های متصل به روتر بیشتر باشد، سرعت وای فای 6 بیشتر می شود. این مهم تر می شود. .

با توجه به فناوری‌ای که قبل از Wi-Fi 6 وجود داشت، هرچه تعداد دستگاه‌های متصل به مودم بیشتر باشد، سرعت و کیفیت اینترنت در هر دستگاه بیشتر می‌شود، در حالی که کیفیت و سرعت دستگاه‌های دیگر زمانی که یک دستگاه فایل‌ها را دانلود یا آپلود می‌کند. فناوری Fi 6 طوری طراحی شده است که تمام دستگاه های متصل را در بالاترین کیفیت و سرعت اتصال نگه می دارد.

طبق وبلاگی در وب سایت اپراتور دوم، استفاده از Wi-Fi 6 در حال رشد است و اکنون می توانید یک مودم یا روتر Wi-Fi 6 خریداری کنید، اما پرچمدار نسل بعدی با مودم Wi-Fi محدود فعلی که ارزان نیست. در حال حاضر تعداد لپ تاپ ها شش عدد است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

لازم به ذکر است که وای فای 6 به گوشی های هوشمند نفوذ کرده است و برخی از گوشی های پرچمدار به لطف پردازنده اسنپدراگون 855 از وای فای 6 پشتیبانی می کنند. نسل های جدیدتر این پردازنده ها (مثلا اسنپدراگون 855 پلاس، اسنپدراگون 865 و اسنپدراگون 888) به مودم های وای فای نیز مجهز هستند.

کدام گوشی ها از وای فای 6 پشتیبانی می کنند؟

طبق گفته سامسونگ گلکسی اس 10، گوشی های سامسونگ گلکسی نوت 10، سری گلکسی اس 20، سری آیفون 11 و 12، سری وان پلاس 8 و سری پی 40 هواوی گوشی هایی هستند که از وای فای 6 پشتیبانی می کنند.

بر اساس این گزارش، آخرین نسل وای فای در دو حوزه پیشرفت کرده است. سرعت و کارایی خام اگر Wi-Fi یک بزرگراه باشد، این بدان معناست که حداکثر سرعت بالاتر برای وسایل نقلیه و خطوط بیشتری را می توان به طور همزمان کنترل کرد. Wi-Fi 6 از پخش ویدئو با کیفیت 8k پشتیبانی می کند، که ارائه دهندگان اینترنت به کاربران امکان دسترسی به سرعت دانلود را می دهند.

در عمل، این پیشرفت ها به معنای پشتیبانی از نرخ انتقال 1.1 گیگابیت در ثانیه (با 4 جریان قابل استفاده) در باند 2.4 گیگاهرتز و 4.8 گیگابیت در ثانیه در باند 5 گیگاهرتز (با 8 جریان قابل استفاده) است. اگرچه این فناوری هنوز در حال بهبود است و سال آینده منتشر خواهد شد (یعنی این سرعت افزایش می یابد؛ برای مثال سرعت در آزمایشگاه به 10 گیگابیت در ثانیه می رسد). به طور کلی با ظهور وای فای 6 می توان انتظار سرعتی بین 4 تا 10 برابر سرعت فعلی را داشت.

زمان ظهور این استاندارد با سازندگان سخت افزار، توسعه دهندگان نرم افزار، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و سایرین در صنعت متفاوت است. شما می توانید روتر خود را خودتان ارتقا دهید، اما باید منتظر بمانید تا ISP زمان مناسب برای ارتقا سخت افزار را به شما اطلاع دهد. ممکن است برخی از شبکه ها برای سرعت بیشتر با این عبارت (Wi-Fi 6) تبلیغ کنند، اما باید منتظر ماند و دید که این نام ها و لوگوها واقعاً چگونه استفاده می شوند.

به گفته کارشناسان، آنچه مهم است این است که اجرای صحیح این فناوری مدتی زمان می برد و ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا این فناوری به طور کلی در کشورهای دیگر در دسترس قرار گیرد. برخی از دستگاه های اولیه نیز از تکنیک های تجربی استفاده می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا