بین الملل

آمریکا در رقابت هسته ای با چین چند سال عقب افتاده است؟!

به گزارش شبکه، گزارش بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری آمریکا نشان می‌دهد که این کشور در زمینه انرژی هسته‌ای از چین بسیار عقب افتاده است.

به گزارش شبکه به نقل از الجزیره، گزارش روز یکشنبه بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری آمریکا نشان می‌دهد که این کشور در زمینه انرژی هسته‌ای از چین بسیار عقب افتاده است.

بر اساس این گزارش، بزرگترین اقتصاد جهان در راه اندازی راکتورهای هسته‌ای نسل جدید 10 تا 15 سال از غول آسیا یعنی چین عقب است.

این بنیاد در گزارش خود اعلام کرد که چین 27 راکتور هسته‌ای نسل جدید در دست ساخت دارد و به طور متوسط 7 سال طول می‌کشد تا این راکتورها وارد مدار شوند که این زمان بسیار سریع‌تر از سایر کشورهاست.

در گزارش این مؤسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن آمده است که بین سال‌های 2008 تا 2023، سهم چین از اختراعات هسته‌ای ثبت شده از 1.3 درصد به 13.4 درصد افزایش یافته و این کشور اکنون در تعداد درخواست‌های ثبت اختراع گداخت هسته‌ای پیشتاز است.

بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری آمریکا تصریح کرد که رشد سریع پکن در این زمینه به دلیل “استراتژی ملی منسجم” برای توسعه انرژی هسته‌ای، از جمله تأمین مالی کم بهره، تعرفه‌های خوراک نیروگاه‌ها و روندهای ساده نظارتی بوده است.

در این گزارش آمده است: دولت چین به عنوان بخشی از استراتژی گسترده خود درباره انرژی، اولویت قابل توجهی را به ساخت رآکتور هسته‌ای در داخل اختصاص داده است.

این مؤسسه افزود: این با نگاهی به آینده، به نظر می رسد چین از این ظرفیت داخلی تثبیت شده به عنوان سکویی برای صادرات راکتورهای رقابتی استفاده می کند.

ایالات متحده با 94 رآکتور آن که حدود یک سوم تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد، همچنان بالاتر از فرانسه و چین، برترین کشور در تولید انرژی هسته‌ای است.

اما این کشور در دهه گذشته تنها دو رآکتور جدید ساخته است که هر دوی آنها با سالها تاخیر و میلیاردها دلار بیش از بودجه اولیه وارد مدار شده‌اند.

چین در ماه دسامبر از اولین نیروگاه هسته‌ای به اصطلاح نسل چهارم جهان در خلیج شیدائو در استان شاندونگ شرقی رونمایی کرد.

رسانه‌های دولتی چین، راکتورهای این نیروگاه را که به جای آب تحت فشار از گاز برای خنک‌سازی استفاده می‌کنند، ایمن‌تر و کارآمدتر از نسل‌های قبلی فناوری هسته‌ای معرفی کرده‌اند.

310310

تیم تحریریه بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای امور خاورمیانه. با توانایی درک عمیق از تاریخ و جغرافیا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه خاورمیانه ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و استراتژیک، به شما دیدی کامل از رویدادهای خاورمیانه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا