اقتصادی

آمادگی روسیه برای ازسرگیری صادرات گاز به اروپا از مسیر یامال

الکساندر نواک اعلام کرد روسیه آماده از سرگیری گازرسانی به اروپا از طریق خط لوله یامال-اروپا است.

به گزارش شبکه، معاون نخست وزیر روسیه در گفت وگویی به خبرگزاری دولتی تاس گفت: بازار اروپا همچنان با کمبود عرضه گاز مواجه است و ما از هر فرصتی برای از سرگیری عرضه استفاده می کنیم. به عنوان مثال، خط لوله یامال-اروپا که به دلایل سیاسی متوقف شد، هنوز مورد استفاده قرار نمی گیرد.

جریان گاز در خط لوله یامال-اروپا معمولاً به سمت غرب است، اما از دسامبر 2021، زمانی که لهستان خرید گاز از روسیه را متوقف کرد و به استفاده از گاز ذخیره شده در آلمان روی آورد، جریان گاز معکوس شد.

در ماه مه، لهستان پس از رد درخواست مسکو برای پرداخت هزینه واردات به روبل، قرارداد خود با روسیه را فسخ کرد. شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی مسکو علیه شرکت مالک بخش لهستانی خط لوله یامال-اروپا، عرضه گاز خود را متوقف کرده و دیگر نمی تواند از طریق لهستان گاز صادر کند.

نواک گفت: مسکو در حال مذاکره برای دریافت گاز بیشتر از طریق ترکیه پس از ایجاد یک مرکز جدید تجارت گاز در این کشور است.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: «مسکو انتظار دارد صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه به اروپا در سال 2022 به 21 میلیارد متر مکعب برسد. امسال عرضه LNG خود به اروپا را به میزان قابل توجهی افزایش دادیم، صادرات به اروپا در 11 ماهه اول سال 2022 به 19.4 میلیارد متر مکعب رسید و تا پایان سال به 21 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت. متر مکعب.

همچنین در این مصاحبه مفصل، نواک به تاس گفت: روسیه با جمهوری آذربایجان برای افزایش عرضه گاز برای مصرف داخلی به توافق رسیده است. وی افزود: در آینده اگر جمهوری آذربایجان تولید گاز را افزایش دهد، می توانیم برای سوآپ مذاکره کنیم.

به گزارش رویترز، معاون نخست وزیر روسیه گفت: مسکو همچنین در حال مذاکره برای تامین گاز بیشتر به قزاقستان و ازبکستان است. در درازمدت، روسیه می‌تواند گاز طبیعی را با استفاده از زیرساخت‌های آسیای مرکزی به افغانستان و پاکستان ارسال کند یا آن را از طریق ایران مبادله کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا