آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه
به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی امروز دوشنبه 24 مرداد در اجلاس کشورهای در حال توسعه داخلی در عشق آباد ترکمنستان درباره تاثیر این نشست بر اجرای موثر صحبت کرد. اقدامات برای دستیابی به اهداف توسعه کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کرده اند.
حمل و نقل، اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه
نخست وزیر قاسمی با اعلام اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران بر تعمیق روابط چندجانبه با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و روابط چند جانبه متمرکز است، گفت: حمل و نقل یکی از اولویت های ما در این زمینه است.
وی ادامه داد: کریدورهای حملونقل منطقهای و بینالمللی بسیاری که در حال حاضر ساخته شدهاند مانند کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلامآباد – تهران – استانبول. کریدورهایی مانند خاورمیانه، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور ازبکستان-ترکمنستان-چابهار و کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسیرهای دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هم اکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدا به کشورهای محصور در خشکی دارند.
رویکرد ایران به کشتیرانی منطقه ای و بین المللی تعاملی است و از رقابت اجتناب می کند.
قاسمی افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران به مقولههای کشتیرانی منطقهای و بینالمللی، رویکردی متقابل و مشارکتی و پرهیز از هر نوع رقابت است. این رویکرد کشورهای در حال توسعه داخلی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران در این زمینه با سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن همکاری موثری دارد، به مشارکت خوب با کشورهای محصور در خشکی و اکو در منطقه اشاره کرد. ما موفق شده ایم ابتکارات موثری را در زمینه حمل و نقل و کشورهای محصور در خشکی در این منطقه سازمان اجرا کنیم.
گسی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان از جمله افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، تعاملات دوجانبه و چندجانبه نزدیک با ایران دارند. .
وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیت منطقه به بخشی از تعهدات جامعه جهانی برای کمک به کشورهای محصور در خشکی که آسیبپذیرتر هستند، هزینههای تجاری کمتر و دسترسی بیشتری به بازارهای جهانی دارند، عمل کردهاند. بر اساس برنامه اقدام وین و گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه از طریق ترانزیت نیز با چالش های زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند و نیازمند توجه و کمک جامعه بین المللی هستند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش مهم شبکه حملونقل ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آبهای آزاد با توجه به ظرفیتها و امکانات محلی، گفت: ایران نه تنها با مشکلات کشورهای در حال توسعه مواجه است، بلکه به صورت یکجانبه نیز با مشکلات کشورهای در حال توسعه مواجه است. پس از بحران کرونا، همچنین این کشور به شدت تحت محدودیت تحریم های فسفر قرار دارد و متاسفانه جامعه بین المللی نتوانسته این فشار را بر یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه ترانزیتی کاهش دهد.
قاسمی در بخش دوم سخنان به موضوع کلیدی جلسه یعنی تامین مالی برای حمل و نقل بهتر می پردازد و لازم می داند منابع مالی داخلی و خارجی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی نسبت به حمل و نقل محصور در خشکی و حمل و نقل عمومی بسیج شود. کشور.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: حتی در کنفرانس های سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و آدیس آبابا به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه ای می شود، اما فقدان مکانیزم تامین مالی بین المللی برای حمل و نقل احساس می شود. شرایط سخت برای بهبود اقتصادی کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی اهمیت دوچندان دارد.
قاسی با اشاره به اینکه علیرغم تحریمهای یکجانبه و وضعیت کووید-۱۹، ایران منابع مالی قابل توجهی را برای پروژههای دارای تأثیر منطقهای هزینه میکند، گفت: احداث برخی از اتصالات جاده ای و ریلی مفقود شده و بهبود امکانات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی از آخرین اقدامات با محدودیت منابع داخلی است.
وی همچنین گفت: مشارکت های مالی با برخی از کشورهای منطقه در بندر چابهار در حال انجام است تا حمل و نقل کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی تسهیل شود و امکان حمل و نقل تک و چند وجهی با سایر روش های حمل و نقل فراهم شود. با حمایت جمهوری اسلامی ایران.
قاسمی بیان کرد: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی برای کاهش مشکلات و آسیب پذیری های کشورهای محصور در خشکی تلاش کنند باید به نیازها و نیازهای کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز توجه ویژه داشته باشند.
آمادگی ایران برای پاسخگویی به تقاضای ترانزیت هشت کشور منطقه
به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران در کنار سایر کشورهای ترانزیتی منطقه، به عنوان یک کشور در حال توسعه از طریق ترانزیتی، آمادگی پاسخگویی به تقاضای گازوئیل هشت کشور داخلی منطقه را دارد و انتظار دارد جامعه بینالملل نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. نقش در عوض .
بر اساس گزارش اداره راه و شهرسازی، وی در ادامه گفت: او ممکن است منابع مالی بین المللی را برای ترانزیت در منطقه و ساخت برخی زیرساخت های موجود در کشورهای محصور در خشکی در نظر بگیرد.
قاسمی پروژه های مهمی از جمله اتصال راه آهن چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف افغانستان، اتصال مزار شریف در پیشاور پاکستان و بازسازی راه آهن کویته اشاره کرد. . ساخت خطوط ریلی مفقود شده در قرقیزستان برای خط ریلی پاکستان به زاهدان در ایران، از طریق ازبکستان و ترکمنستان به بندرعباس و همچنین تجهیز وسایل نقلیه ریلی کشورهای ترانزیتی منطقه نیازمند منابع مالی بینالمللی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران در نظر دارد با کشورهای ترانزیت منطقه، کشورهای محصور در خشکی و شرکای فراساحلی نشستی را برای تشریح راهکارهای عملی برای مشارکت پایدار بین کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی و جامعه جهانی برگزار کند. : این نشست هماهنگی با همکاری سازمان ملل متحد برای کمک به این سازمان در راه رسیدن به سومین نشست خود در سال 2024 برگزار خواهد شد.