برترین های کسب و کار

گیج فشار چیست؟

گیج فشار چیست؟

مانومتر در اصل وسیله ای برای اندازه گیری فشار (شدت) یک مایع است. برای تنظیم و تنظیم دستگاه های قدرت سیال باید از گیج های فشار استفاده شود و وجود آنها برای عیب یابی ضروری است. سیستم های قدرت سیال بدون فشار سنج غیرقابل پیش بینی و غیرقابل اعتماد هستند. با استفاده از گیج فشار، می توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ نشتی یا تغییر فشار بر عملکرد سیستم هیدرولیک تأثیر نمی گذارد. سیستم هیدرولیک طوری طراحی شده است که فقط در یک محدوده فشار معین کار کند، بنابراین فشار سنج باید در آن محدوده مجاز باشد. شرکت ویکا و شرکت کرونه دو شرکت معروف و معتبر در این زمینه هستند.

فشار سنج روغن

گیج فشار هیدرولیک می تواند تا 10000 psi را اندازه گیری کند، اگرچه حداکثر فشار هیدرولیک معمولاً در محدوده 3000 تا 5000 psi است. یک گیج هیدرولیک در یا نزدیک درگاه فشار پمپ نصب شده است تا فشار سیستم را نشان دهد. اما می توان آن را در هر نقطه از سیستم که نظارت بر فشار لازم است نصب کرد. به خصوص اگر مدارهای فرعی با فشاری متفاوت از پمپ کار کنند، به عنوان مثال در پایین دست یک شیر کاهنده فشار. شیرهای فشار شکن معمولاً دارای یک پورت گیج فشار هستند که امکان نظارت مستقیم بر تنظیم فشار را فراهم می کند.

تاریخچه مانومتر

گیج‌های فشار نزدیک به صد سال است که در سیستم‌های قدرت سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین طرح‌های فشارسنج در طول زمان تکامل یافته‌اند. توسعه و تکامل گیج های فشار برای کاربردهای توان سیال، ویژگی های خاصی را به آنها اضافه کرده است. به عنوان مثال، اتصالات فشار سنج امروزی با سیستم های هیدرولیک (مانند SAE – رزوه مستقیم متریک) سازگارتر است که از نشت سیستم جلوگیری می کند. گیج‌های آنالوگ با مقیاس‌های سفارشی رایج‌تر هستند و فشارسنج‌های دیجیتال با سیستم‌افزار قابل تنظیم امکان نظارت آسان بر فرآیند اندازه‌گیری نشت را بر اساس پارامترهایی مانند فشار و گشتاور، بار، نیرو و سختی فراهم می‌کنند.

کاربرد گیج فشار

در سیستم های پنوماتیک و هوای فشرده، فشار سنج (سطح فشار) نیز کاربرد زیادی دارد زیرا فشار باید در بسیاری از قسمت های سیستم اندازه گیری شود. فشار در گیرنده ها و هر FRL یا تنظیم کننده مستقل در سیستم اندازه گیری می شود. گاهی اوقات فشار در محرک های پنوماتیکی نیز اندازه گیری می شود. فشار سنج پنوماتیک معمولاً از 300 psi تجاوز نمی کند، اگرچه سیستم های معمولی با 100 psi کار می کنند.

نحوه اندازه گیری وزن با ترازو استاندارد

فشار به سه روش مطلق، نسبی و خلاء اندازه گیری می شود. فشار مطلق اندازه گیری فشار مطلق هوای محیط است که در خلاء به صفر می رسد، اما در سطح دریا می تواند به 14.7 psi برسد. اندازه گیری فشار مطلق بر اساس برهمکنش با هوای محیط است، مانند محاسبه نسبت تراکم جریان (cfm). گیج فشار نسبت به فشار محیط صفر است و در اکثر برنامه هایی که بدون هوای محیط کار می کنند، مانند سیستم های قدرت سیال استفاده می شود. اگر فشار سنج از سیستم جدا شود درجه آن صفر خواهد بود. در نهایت، فشار خلاء بر حسب واحد Torr یا نسبت به فشار اتمسفر به عنوان in.-Hg (اینچ جیوه) بیان می شود که می تواند برای اندازه گیری فشار هوای محیط استفاده شود.

گیج فشار چیست؟
گیج فشار چیست؟

مهمترین فاکتورها هنگام انتخاب فشار سنج

یک گیج هیدرولیک بسته به سبک گیج و موادی که گیج از آن ساخته شده است، می تواند محدوده فشارهای مختلفی را تحمل کند. بنابراین سبک گیج و جنس گیج فاکتورهای بسیار مهمی در انتخاب فشارسنج هستند.

لوله های بوردون

انواع مختلفی از گیج ها وجود دارد که رایج ترین آنها لوله های بوردون و گیج های زیر هستند. گیج فشار بوردون با گرفتن فشار و تبدیل آن به انرژی مکانیکی کار می کند. این انرژی نشانگر روی صفحه گیج را حرکت می دهد و فشار جاری در سیستم را نشان می دهد. مانومتر بوردون در حال حاضر محبوب ترین مانومتر با پیکربندی های مختلف مانند منحنی، مارپیچ و مارپیچ است. سبک لوله، اندازه لوله و موادی که از آن ساخته شده است با توجه به محدوده فشار متفاوت است. یکی از مهمترین جنبه هایی که باید در نظر گرفت این است که سطح مقطع لوله با افزایش فشار تغییر می کند. به طور کلی با افزایش فشار گیج شکل مقطع لوله به تدریج از بیضی به دایره تغییر می کند.

اندازه گیری

عملکرد گیج فانوس مشابه گیج بوردون است با این تفاوت که این گیج دارای فنری است که نیروی ورودی برای حرکت بازو از طریق آن منتقل می شود. این فنر با فشار داخل لوله منبسط و فشرده می شود و نیرویی که ایجاد می کند به چرخ دنده ها منتقل می شود و سوزن را روی فشارسنج حرکت می دهد.

مواد گیج فشار

محدوده فشاری که گیج در آن کار می کند مهمترین عامل در تعیین مواد گیج است. فشار سنج هایی که در فشار بالا کار می کنند معمولاً از موادی مانند فولاد و گیج هایی که در فشار پایین کار می کنند معمولاً از موادی مانند مس ساخته می شوند. بیشتر فشار سنج های ساخته شده در آمریکای شمالی 1.4 اینچ هستند. گیج های رزوه ای NPT و SAE مردانه رایج تر هستند. استفاده از آداپتورهای ایست بازرسی در مکان های مختلف سیستم هیدرولیک به شما این امکان را می دهد که بدون خرید ده ها فشار سنج، سیستم خود را عیب یابی کنید. اتصالات تست نقطه ای متصل به گیج را می توان بر روی نقاط تست موجود در سرتاسر جریان پیچ کرد و فشار را در نقاط مختلف سیستم اندازه گیری کرد. اکثر گیج های فشار 1/2 اینچ قطر دارند و در هر دو سبک نصب شده در بالا و پانل موجود هستند.

دکمه بازگشت به بالا