اقتصادی

فرش دومین پرچم کشور است

ایسونا/جانزان معاون اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران گفت: روند جهانی شدن فرش کلتوک تا چهار ماه آینده به پایان می رسد.

سید حسین گلستانی فرد شامگاه گذشته (21 آبان) در مراسم رونمایی از ثبت جهانی فرش قلتوق در پانزدهمین نمایشگاه ویژه فرش دستباف و تابلو فرش که در زنجان برگزار شد، گفت: صنعت فرش باید بیش از پیش رونق بگیرد. یکی از برنامه های مرکز ملی فرش، تجاری سازی فرش دستباف است. استان زنجان نیز با توجه به توان خود می تواند در این برنامه کمک کند.

وی با بیان اینکه صنعت فرش باید به جایی که شایسته است برسد، توضیح داد: فرش پرچم دوم کشور است و باید برای اعتلای این هنر اصیل ایرانی تلاش کنیم.

گلستانی فرد ادامه می دهد: کار مدیریت ثبت جهانی فرش قلتوق به پایان رسیده است و روند بین المللی سازی قول می دهد تا چهار ماه آینده به پایان برسد.

مسئول هماهنگی توسعه اقتصادی و منابع استان زنجان نیز در این مراسم گفت: بر اساس آخرین آمار نیروی کار در تابستان 1401، جمعیت 15 سال به بالا در استان زنجان حدود 825 هزار نفر، نرخ مشارکت نیروی کار 49.4 و نرخ بیکاری 5.5 است. درصد است. این ارقام بسیار امیدوارکننده است و زنجان از این نظر نسبت به سایر مناطق برتری دارد.

خلیل قاسملو توضیح داد که نقش قالی بافان در استان بسیار مهم است و نزدیک به 25 هزار نفر در این منطقه مشغول به کار هستند. فرش فقط یک کالا نیست، بلکه میراثی از گذشته، میراث فرهنگی و اقتصادی ماست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متاسفانه این شرکت در چند دهه گذشته بازار جهانی خود را از دست داده است، خاطرنشان کرد: ما تولید و اشتغال داریم، اما باید بتوانیم با نوآوری، فناوری و ایده های جدید خود را با تغییرات ساختار اقتصادی تطبیق دهیم و جایگاه خود را در Find دوباره به دست آوریم. بازار بین المللی.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خوشبختانه با تلاش و کوشش توانسته سه نشان جغرافیایی برای سه فرش در استان زنجان دریافت کند. یک نشانه جغرافیایی محصول، خدمات یا فرهنگ را ارائه می دهد. متناسب با فرهنگ یا ویژگی های منطقه، محصول با ویژگی های خاص خود از سایر محصولات منطقه متمایز خواهد شد. فرش‌های خمسه، قلتوق و بیدقینا از فرش‌های منطقه‌ای هستند که دارای نشانه‌های جغرافیایی هستند.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه رونق بازار فروش فرش و سپس صادرات فرش مهم است، گفت: رونق بازار فروش فرش فعلی در اولویت است و همراه با جهش، صادرات فرش نیز احیا خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا