برترین های کسب و کارعمومی

سفارش تولید الکتروموتور تک فاز

راهنمای سریع خرید الکتروموتور تک فاز 220 ولت

موتورهای الکتریکی این امکان را به هر مشتری می دهند تا بتواند با استفاده از نیروی برق، نیروی مکانیکی و حرکتی مد نظر خود را تولید کند. بسته به تعداد فازهای منبع تغذیه، می توان انواع مختلفی از موتورها از جمله تک فاز و سه فاز را برای استفاده در کاربرد مورد نظر استفاده کرد. تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی در الکتروموتور تک فاز توسط برق 220 ولت تک فاز صورت می گیرد. همچنین تولید الکتروموتور تک فاز بسیار مقرون به صرفه تر و آسان تر است.

برای سفارش الکتروموتور تک فاز ، می‌توانید به سایت ایران الکتروموتور مراجعه کنید.

1. مراجعه به فروشگاه‌های حضوری:

  • به فروشگاه‌های لوازم الکتریکی و صنعتی مراجعه کنید و از آنها بخواهید که الکتروموتور تک فاز مناسب با نیاز شما را به شما معرفی کنند.

الکتروموتور تک فاز نوعی ماشین الکتریکی دوار است که می تواند انرژی برق را به انرژی مکانیکی در ساده ترین شکل ممکن تبدیل کند. در این مقاله قصد داریم تا هرآنچه لازم است برای خرید و انتخاب موتورهای الکتریکی تک فاز بدانید، برای شما بازگو کنیم. همچنین انواع موتورهای یادشده در برندهای مختلف موجود در ایران نیز بررسی خواهند شد.

کاربرد الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور تک فاز کاربرد بسیار گسترده ای در مصارف خانگی و صنعتی دارد. علاوه بر کاربرد هایی که بالاتر ذکر شد، از موتور تک فاز در ماشین های ظرف شویی، ماشین لباسشویی، خشک کن ها، دمنده ها، دستگاه تراش و هواکش صنعتی نیز استفاده می شود. به علاوه در صورت استفاده از انواع گیربکس های صنعتی، می توان کاربرد دینام تک فاز را گسترده تر کرد به طوری که بتوان از آن در نوار نقاله ها، بالابر ها و مکان هایی که نیاز به گشتاور بالا همزمان با سرعت کم است استفاده شود.

نکته شایان ذکر این است که الکتروموتور های تک فاز عموما در کاربری های کمتر از 3 اسب بخار در نظر گرفته می شود.

بسته به نوع موتور و کاربرد مورد نیاز آن، تفاوت هایی بین انواع مختلف موتورهای تک فاز وجود دارد. بنابراین خرید و انتخاب این نوع از موتورها باید کاملا بر اساس کاربری مشتری و نیاز مد نظر او باشد. در این قسمت تعدادی از معیارهای اصلی یک موتور تک فاز برای خرید و انتخاب بر اساس نیاز و کاربرد مشخص شده اند و سپس توضیح داده شده اند.

راه انداز موتور تک فاز

انواع الکتروموتور تک فاز همانطور که در قسمت معرفی و آشنایی مقدماتی گفتیم، نیاز به راه انداز دارند. یعنی این موتورها سلف استارتر (خود راه انداز) نیستند. بنابراین باید با استفاده از یک عضو یا ساختاری دیگری، فرآیند استارت حرکت موتور را کلید بزنیم.

مرسوم ترین و پرکاربرد ترین انواع الکتروموتور تک فاز ، دو نوع رله ای و کلاچ دار هستند که به دلیل ساختار خاص خود، توان بالاتری در کار بدون نقصان در کاربردهای مختلف دارند. حال بر این اساس، بحث راه انداز یا همان استارتر را بر اساس انواع مختلف موتورهای تک فاز بررسی می کنیم.

  • الکتروموتور فاز شکسته: این نوع موتورها از نوع دینام های القایی هستند. دو سیم پیچی استاتور در این مدل از موتورهای تک فاز وجود دارد؛ سیم پیچ اصلی و سیم پیچ کمکی. پس از رسیدن دور موتور به سرعت مد نظر، سیم پیچ کمکی به وسیله یک کلید از مدار خارج می شود و دیگر تا استارت بعدی نیازی به استفاده از آن نیست.
  • الکتروموتور با خازن راه انداز: اختلاف فاز مورد نیاز بین دو سیم پیچ کمکی و اصلی در موتورهای القایی فاز شکسته با استفاده از خازن استارتر یا راه انداز ایجاد می شود. استفاده از این خازن در مدار موقتی است و همانطور که گفتیم برای ایجاد اختلاف فاز بین سیم پیچ اصلی و کمکی هنگام استارت است.
  • الکتروموتور با خازن دائم کار (رله ای): در موتورهای تک فاز رله ای یا خازن دائم کار، از یک خازن به صورت دائم و ثابت در مدار استفاده می شود تا گشتاور و بازدهی موتور به مقدار بهینه نزدیک شود. این خازن ها برخلاف خازن استارتر همیشه در جریان مدار هستند. بنابراین نیاز به کلید گریز از مرکز برای خروج از مدار ندارند.
    الکتروموتور تک فاز با خازن دائم کار در واقع از خازنی ثابت به طور مداوم بهره می گیرد تا در تمام مراحل، کیفیت فنی خود را ثابت نگه دارد. این خازن توان بیشتری برای مقابله با آسیب دیدگی نسبت به حضور مداوم در مدار نسبت به خازن استارتر دارد.خازن دائم در این نوع موتورها ظرفیت کمتری از خازن های استارتر دارد اما بنا به شرایطی خاص، می تواند به عنوان استارتر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اما برعکس این موضوع حتی در شرایط ویژه هم درست نیست. یعنی یک خازن استارت را به دلیل آسیب پذیری بالای آن در برابر حضور مداوم در مدار، نمی توانیم به جای خازن دائم استفاده کنیم.
  • الکتروموتور القایی دو خازنی (کلاچ دار): دیگر نوع موتورهای تک فاز محبوب در میان مشتریان برای کاربردهای مختلف، موتور القایی دو خازنی است. در این موتورها به دلیل استفاده از دو خازن دائم و استارت، کارکرد موتور در بخش های مختلف مانند استارت، سرعت گیری و کار مداوم شرایط بهینه و مناسبی دارد.

در موتورهای فوق، خازن استارت پس از شروع به کار از مدار خارج می شود و خازن دائم نیز کمک می کند تا موتور به گشتاور و سرعت بهینه مد نظر برسد. خروج خازن استارت از مدار معمولا در 75 درصد از دور موتور نامی توسط کلید گریز از مرکز یا همان کلاچ انجام می شود. کار این نوع از موتورها به سبب استفاده از دو خازن همواره ملایم است و در گشتاور بهینه و مناسبی انجام می شود.

  • الکتروموتور القایی قطب چاک دار: از نظر قیمتی، موتورهای قطب چاکدار یا قطب سایه دار معمولا شرایط بهتری نسبت به سایر انواع دارند و ارزان تر هستند. البته عملکرد آن ها ملایم نیست و به دلیل نوع راه اندازی با استفاده از مخالفت شار بین قطب ها، گشتاور کمتری نیز نسبت به سایر انواع موتورهای تک فاز با ساختار راه اندازی متفاوت دارند. همچنین لغزش در این نوع از دینام تک فاز بسیار بیشتر از سایر انواع موتورها است.

دور خروجی و تعداد قطب

دور خروجی در انواع الکتروموتور تک فاز معمولا از 750 تا 3000 دور می تواند متغیر باشد. البته با توجه به ویژگی های فنی و مشخصات عملکردی الکتروموتور تک فاز 3000 دور ، استفاده از این نوع مرسوم تر از سایر موتورهای تک فاز با دورهای کمتر است. به همین دلیل است که هرچه از دور 3000 به پایین محصولات را مشاهده می کنیم، تنوع و تعداد انتخاب ها کمتر می شود.

تعداد قطب های الکتروموتور تک فاز معمولا از طریق کارخانه و روی پلاک محصول مشخص می شود اما حتی اگر هم مشخص نشده باشد، با استفاده از سرعت روتور که روی پلاک نقش بسته است، می توان آن ها را محاسبه کرد.

پوسته الکتروموتور

جنس بدنه مورد استفاده در اکثر انواع الکتروموتور تک فاز ، آلومینیومی است. این موضوع به دلیل خاصیت ها و ویژگی های ذاتی این ماده از جمله وزن پایین تر آن نسبت به سایر مواد مانند چدن است. البته در برخی انواع خاص نیز به دلیل نیاز به توان حرارتی و مقاومت بالاتر، جنس بدنه چدنی است.

اما به طور کلی با توجه به اینکه اکثر کاربردهای دینام های تک فاز کوچک و محدود هستند و نیاز به مقاومت حرارتی و خوردگی خاصی ندارند، استفاده از آلومینیوم بهتر و مرسوم تر است. زیرا وزن کل محصول را به شکل قابل توجهی پایین می آورد.

گشتاور و توان دینام 220 ولت

محدوده توانی الکتروموتور تک فاز به دلیل تنوع طراحی و محدودیت آن ها، خیلی نمی تواند بزرگ و منعطف باشد. به طور کلی انواع الکتروموتور تک فاز بیشتر در بازه محدود 0.18 کیلووات تا 4 کیلووات قرار می گیرند. البته تنوع محصولات موجود در ایران در محدوده بیشتر از 3 کیلووات بسیار کمتر از محدوده 2 و 3 کیلووات است. محدوده کمتر از 1 کیلووات نیز به دلیل پوشش اکثر نیازهای کوچک معمولی و خانگی دارای طیف وسیعی از موتورهای تک فاز است.

نکته قابل توجه اینجا است که موتور تک فاز تولید شده در برند های مختلف برای توان های بالاتر از 3 کیلووات معمولا انگشت شمارند. یعنی تنوع زیادی در این دسته وجود ندارد. این مدل از موتورها برای کاربری های خاص طراحی می شوند و شرایط متفاوتی با سایر انواع دینام تک فاز دارند.

گشتاور در موتورهای تک فاز می تواند از درصد خاصی از گشتاور نامی حک شده روی پلاک موتور باشد. در این قسمت، گشتاور استارت و شکست موتورهای تک فاز به عنوان درصدی از گشتاور نامی بر اساس نوع موتور بیان شده است:

نوع موتور گشتاور استارت گشتاور شکست
تقسیم فازی (مقاومت راه انداز) 100 تا 250 درصد گشتاور نامی تا 300 درصد گشتاور نامی
خازن راه انداز 250 تا 400 درصد گشتاور نامی تا 350 درصد گشتاور نامی
خازن دائم 100 تا 200 درصد گشتاور نامی تا 250 درصد گشتاور نامی
دو خازنه 200 تا 300 درصد گشتاور نامی تا 250 درصد گشتاور نامی
قطب چاکدار 40 تا 60 درصد گشتاور نامی تا 140 درصد گشتاور نامی

 

دکمه بازگشت به بالا