بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب

امروزه نوشیدن قهوه در بین مردم رواج بیشتری دارد. برخی آن را برای بیدار شدن در شب می نوشند و برخی فقط برای طعم دلپذیر. اما این نوشیدنی محبوب ویژگی های دیگری نیز دارد. در این مقاله به تاثیر قهوه بر کبد چرب و رابطه قهوه با کبد چرب می پردازیم. همه ما می دانیم که قهوه نوشیدنی است که می تواند ما را در شب بیدار نگه دارد. ترکیبات موجود در قهوه سیستم عصبی مرکزی را هوشیار نگه می دارد. قهوه ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی، زوال عقل، بیماری پارکینسون و برخی از انواع سرطان کمک کند، اما اثرات سلامتی قهوه فراتر از آن است. آیا قهوه به کبد آسیب می رساند؟ این موضوعی است که در مجله پارت نیوز به آن می پردازیم.

در واقع به افراد مبتلا به هپاتیت C و سایر انواع بیماری های کبدی توصیه می شود قهوه بنوشند تا پیشرفت بیماری را کاهش دهند. مصرف کافئین در دوزهای توصیه شده می تواند به کشتن سلول های حامل ویروس، آسیب DNA و کاهش التهاب کبد کمک کند. با این گفته، شناخت بهترین قهوه برای کبد چرب اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مقدار توصیه شده قهوه و بهترین زمان برای نوشیدن آن

اکنون که رابطه بین قهوه و چربی کبد را می دانید، وقت آن است که میزان مناسب قهوه را برای خود بررسی کنید. مطالعات متعددی بر اساس میزان مصرف، تاثیر مصرف قهوه بر بیماری های کبدی را بررسی کرده اند. مطالعه ای که در سال 2015 منتشر شد نشان داد که کمتر از 1 فنجان قهوه در روز خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی را تا 15 درصد کاهش می دهد. 4 فنجان قهوه در روز با کاهش 71 درصدی همراه است، مطالعات نشان می دهد که نتایج به میزان مصرف قهوه (دوز) بستگی دارد. به طور کلی، به نظر می رسد بهترین اثرات با حدود 3 فنجان در روز دیده می شود. و در مورد زمان نوشیدن قهوه، زمان خاصی از روز وجود ندارد. در هر زمانی از شبانه روز می توانید از فنجان قهوه خود لذت ببرید.

قهوه و غذای آن

طبق استاندارد وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک فنجان قهوه دم کرده بدون هیچ گونه افزودنی تنها یک کالری دارد. حدود 6 میلی گرم سدیم و حدود 0.3 گرم پروتئین دارد، بدون قند یا چربی ذاتی. اما همین قهوه که به نظر می رسد مواد مغذی زیادی ندارد، فواید خاصی برای سلامت بدن ما به همراه دارد. از فواید آن می توان به تاثیر مثبت در بهبود بیماری های کبدی و انواع سرطان مانند سرطان کبد، سرطان روده بزرگ، سرطان مری، سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان پانکراس، سرطان تخمدان و سرطان کلیه اشاره کرد.

بنابراین برای تسریع روند بهبودی بیماری های ذکر شده و بهره مندی از خواص قهوه تلخ برای کبد، بهتر است قهوه را در لیست نوشیدنی های مصرفی خود قرار دهید.

فواید قهوه برای کبد چیست؟

برخی از افراد در مورد آسیب قهوه به کبد شک دارند که در این قسمت سعی می کنیم به طور کامل به آنها پاسخ دهیم. مطالعات زیادی برای بررسی تأثیر نوشیدن قهوه بر سلامت کبد و آسیب هایی که قهوه به کبد وارد می کند انجام شده است، برخی از این مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه نوعی آسیب به کبد به نام فیبروز کبد را کاهش می دهد. سیروز کبدی نامیده می شود. یک پله بالاتر اثرات مفید قهوه در بیماری های مختلف کبدی مانند هپاتیت C و هپاتیت B، بیماری کبد چرب الکلی و بیماری کبد چرب غیر الکلی مشاهده شده است. البته این بدان معنا نیست که قهوه را فقط باید به افراد مبتلا به بیماری کبد توصیه کرد. همچنین مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه سطح آنزیم های کبدی را در افراد سالم در مقایسه با بیمارانی که قهوه نمی نوشند، افزایش می دهد. به عبارت ساده، نوشیدن قهوه می تواند به کاهش سطح التهاب در کبد کمک کند. البته وقتی از قهوه و فواید آن برای کبد صحبت می کنیم، منظور هر نوع قهوه ای است. با این حال، به نظر می رسد بهترین نوع قهوه برای کبد چرب، قهوه معمولی بدون افزودنی های سلامت کبد است. چگونه قهوه را برای کبد چرب آماده کنیم؟ این سوالی است که اغلب پرسیده می شود اما باید گفت قهوه ای که برای کبد چرب تهیه می کنید روش تهیه متفاوتی ندارد، فقط بهتر است از قهوه معمولی بدون افزودنی استفاده کنید.

آیا قهوه می تواند بیماری کبد مرتبط با هپاتیت C را درمان کند؟

سوال بالا یکی از رایج ترین سوالات در مورد تاثیر قهوه بر کبد چرب است که متاسفانه پاسخ منفی است. هپاتیت C فقط با داروهای ضد ویروسی قابل درمان است. اما نوشیدن قهوه برای بیماران مبتلا به هپاتیت C توصیه می شود. مطالعات نشان داده است که می توان میزان ویروس هپاتیت C و فیبروز کبدی را در بیمارانی که قهوه مصرف می کنند کاهش داد. مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن 3 فنجان قهوه یا بیشتر در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری کبدی را کاهش دهد. در نتیجه می توانیم تاثیر شگفت انگیز نوشیدن قهوه را بر کبد تشخیص دهیم.

آیا قهوه بیشتر برای کبد مضر است؟

قهوه چه تاثیری بر کبد دارد؟ باید بگوییم که طبق اکثر مطالعات آشپزی، تاثیر قهوه بر بیماری های کبد و کبد رابطه مستقیمی با میزان قهوه مصرفی دارد. بیشتر این فواید با نوشیدن 3 فنجان قهوه به طور منظم گزارش می شود. با این حال، نوشیدن بیش از حد قهوه نیز می تواند از نظر افزایش ضربان قلب، اضطراب و سوزش سر دل به سلامت شما آسیب برساند. بنابراین، برای جلوگیری از این عوارض، به طور کلی مصرف حدود 3 فنجان قهوه در روز توصیه می شود.

به یاد داشته باشید که کافئین یک محرک قوی است که می تواند شما را مضطرب کند، بنابراین مصرف بیش از حد کافئین می تواند شما را بیدار کند. بنابراین افرادی که از اضطراب و مشکلات خواب رنج می برند باید از نوشیدن زیاد قهوه خودداری کنند. همچنین نوشیدن بیش از حد قهوه باعث دل درد و سوزش سر دل می شود. برای درک میزان کافئین در قهوه های مختلف، توصیه می کنیم مقاله میزان کافئین موجود در قهوه را مطالعه کنید.

نقش مفید قهوه در مبارزه با بیماری کبد چرب غیر الکلی

خبر خوب این است که نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را کاهش دهد. بیماری کبد چرب اغلب نتیجه مصرف بیش از حد الکل است. اما بیماری کبد چرب غیر الکلی در بیمارانی دیده می شود که الکل نمی نوشند اما به دلیل چاقی، دیابت، فشار خون بالا یا کلسترول بالا به این بیماری مبتلا هستند. هر نوع بیماری کبد چرب می تواند منجر به فیبروز کبد، سیروز، نارسایی کبد و سرطان کبد شود. اما محققان دریافته اند که نوشیدن قهوه می تواند خطر التهاب کبد و سرطان کبد را در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب کاهش دهد.

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد قهوه بنوشید

نوشیدن قهوه احتمالاً به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی آن، اثر محافظتی در برابر سرطان کبد دارد. این موضوع ممکن است به اثر محافظتی قهوه در بیماران مبتلا به عوامل خطر شناخته شده برای سرطان کبد، مانند هپاتیت ویروسی B و هپاتیت C و سیروز کبدی به هر علت مربوط باشد. با این حال، مطالعات همچنین نشان می دهد که نوشیدن قهوه به طور کلی می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

مطالعه‌ای که در سال 2017 روی بیش از 215000 مرد و زن منتشر شد، نشان داد کسانی که 2 تا 3 فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند نسبت به افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، 38 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد بودند. علاوه بر این، نوشیدن 4 فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان را تا 41 درصد کاهش می دهد.

دکمه بازگشت به بالا